In 2023 werden er 135,3 miljoen tablets verkocht, 10 procent minder dan in 2022. Het is het derde jaar op rij dat de tabletmarkt daalt.
De tabletmarkt heeft het al even moeilijk. Covid heeft voor een scherpe piek gezorgd in 2020 op vlak van verscheepte tablets, daarna was er opnieuw een dalende lijn. 2023 zet die trend voort met een daling van 10,2 procent vergeleken met 2022 volgens Canalys.
Huawei (+32,1%) heeft er een boerenjaar op zitten, Amazon (-42,9%) krijgt flinke klappen. Ook Apple (-11%), Samsung (-11,5%) en Lenovo (-19,4%) hebben het moeilijk. In het geval van Apple komt dat voornamelijk omdat er in 2023 uitzonderlijk geen enkele nieuwe iPad is verschenen. Traditioneel zorgt een nieuw model altijd wel voor een boost.
Canalys verwacht in 2024 weinig beterschap. Waar de pc- en smartphoneverkoop in 2024 zal stijgen dankzij AI, blijft het stil rond AI-aankondigingen in de tabletmarkt. Het is vandaag vooral de Aziatische markt die de tabletverkoop hoog houdt, anders zouden de cijfers nog veel lager liggen.
Het aantal verscheepte tablets zit al langer in een dalende lijn. Sinds 2016 is de trend zichtbaar. Covid heeft een verdere daling even kunnen maskeren, maar we zitten nu met 2023 bijna op hetzelfde dieptepunt als 2019.