Uit een onderzoek van Sage blijkt dat klanten steeds meer van hun boekhouder vragen en dat artificial intelligence (AI) een belangrijk onderwerp is. De cloud wint steeds meer terrein en verbetert volgens Sage de interactie met de klant.
Sage sprak wereldwijd met 3000 boekhouders (entry level tot C-suite) voor zijn jaarlijkse Practice of Now-onderzoek. Daaruit blijkt dat 42% van de klanten verwacht dat hun boekhouder ook bedrijfsadvies kan geven. Dit verplicht boekhouders om bepaalde taken te automatiseren, om daarvoor tijd te maken en de cijfers klaar te hebben.
AI-investering
AI is daarin een belangrijke factor. 49% van de boekhouders heeft liever dat AI het gegoochel met cijfers, gegevensinvoer, e-mail en agendabeheer overneemt. Twee op drie boekhouders wil zelfs extra investeren in AI om repetitieve taken te automatiseren.
Hierop pikt Kriti Sharma, Vice President AI bij Sage, in: Vandaag beschouwen boekhouders AI louter als een tool voor automatisering, maar het aantal boekhouders die in AI willen investeren, zal toenemen in de komende twee tot drie jaar. Boekhouders zullen bijvoorbeeld in staat zijn om hun activiteiten op te schalen door via AI miljoenen transacties te evalueren op zoek naar anomalieën en met de nodige aanbevelingen, iets wat hen normaliter uren zou kosten als ze het manueel zouden doen.
Cloudtechnologie
Naast AI is ook cloud belangrijk. 67% van de boekhouders is ervan overtuigd dat cloudtechnologie voor een verbeterde interactie en service zorgt met de klant. Nu de cloud volgens Sage steeds meer mainstream wordt, beseffen boekhouders dat er meer opportuniteiten zijn dan risico’s. Het vraagt in veel gevallen een andere manier van werken, maar op termijn pluk je daar de vruchten van.