Welke sector staat het verst met AI?

werk ai

In een onderzoeksrapport vergelijkt Databricks het AI-gebruik in verschillende sectoren. De rol van AI neemt overal toe, maar er bestaan ook grote verschillen.

Welke sector staat het verst in het gebruik van AI? Met die vraag in gedachte trok Databricks op onderzoek uit. Het State of Data + AI-rapport bevat een uitgebreide vergelijking van hoe bedrijven over verschillende branches heen met AI omgaan. Het onderzoek legt zo ook de verschillen tussen branches bloot.

Databricks ziet één constante: het belang van AI neemt overal toe, ongeacht welke industrie. “De versnelde toepassing van AI in verschillende sectoren duidt op een bredere transformatie van de bedrijfsvoering. Naarmate AI-technologie blijft ontwikkelen, zullen organisaties die het potentieel hiervan omarmen zeer waarschijnlijk concurrentievoordeel behalen”, zegt Kevin Jonkergouw, RVP Benelux bij Databricks.

Efficiëntie in retail

De retailbranche toont de grootste efficiëntie in AI-implementatie, waarbij 25 procent van de ontwikkelde modellen uiteindelijk ook in gebruik worden genomen. Deze efficiëntie kan worden toegeschreven aan de concurrentiedruk binnen de sector en klantverwachtingen die beide een snelle ingebruikname van AI stimuleren.

In de financiële sector wordt dan weer het meest getest, met 29 experimenten per geregistreerd model. Bedrijven uit de financiële sector zijn in de loop van het afgelopen jaar daarin wel drie keer zo efficiënt geworden. Deze behoefte aan gedegen testen is ook zichtbaar binnen andere gereguleerde sectoren, zoals de gezondheidszorg, waar compliance een belangrijk risico blijft.

NLP

De gezondheidszorg zet het meest in op NLP (neurolinguïstisch programmeren): deze sector zet met het hoogste percentage aan Python-libraries (69%) in voor NLP. De gezondheidsbranche zorgt volgens recent onderzoek al voor zo’n 30 procent van alle data ter wereld. NLP is daarom nuttig, ter ondersteuning van onder meer analyses van klinisch onderzoek en de versnelling van medicijnontwikkeling.

Ook de maakindustrie is bezig met een NLP-inhaalslag: de inzet hiervan groeide met maar liefst 148 procent. In de maakindustrie wordt het meest gebruikgemaakt van API’s om AI-werk uit te voeren. De belangrijkste use cases binnen deze branche zijn supply chain-optimalisatie, kwaliteitscontrole en productie-efficiëntie.

“De verschillen in AI-gebruik tussen sectoren benadrukken daarbij het belang van goede afstemming van AI-strategieën en -technologieën op de specifieke bedrijfsbehoeften en het reguleringslandschap”, voegt Jonkergouw toe.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.