De ACM kan vanaf nu onderzoek doen naar de naleving van de Digital Markets Act (DMA) in Nederland.
De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de bevoegdheid gekregen om onderzoek te doen naar de naleving van de Digital Markets Act (DMA). De Europese wet moet de concurrentie op digitale markten bevorderen door strikte regels op te leggen aan grote digitale platforms, zoals Google, Meta en Microsoft. De ACM kan voortaan meldingen over mogelijke overtredingen onderzoeken en werkt hiervoor samen met de Europese Commissie.
Nationale bevoegdheid
De DMA is sinds mei 2023 van kracht in Europa en heeft als doel om de concurrentie op digitale markten te bevorderen. Binnen de DMA zijn er verschillende poortwachters aangeduid die aan strikte regels moeten voldoen.
De Europese Commissie heeft de bevoegdheid om de regelgeving rond de DMA te handhaven. Nationale mededingingsautoriteiten, zoals de ACM, kunnen in eigen land onderzoek doen en de Europese Commissie hierbij ondersteunen.
lees ook
DMA-aanklacht dreigt voor Google
“Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met de Nederlandse implementatiewet, heeft de ACM per 10 maart 2025 officieel de bevoegdheid om onderzoekshandelingen uit te voeren naar meldingen over het niet-naleven van de DMA”, dat staat te lezen in de aankondiging.
Samenwerking
De ACM heeft al meldingen ontvangen over mogelijke overtredingen van de DMA. Met de nieuwe onderzoeksbevoegdheid kan de toezichthouder deze meldingen nu actief onderzoeken. Dit gebeurt in samenwerking met de Europese Commissie, onder andere via speciale onderzoeksteams waarin medewerkers van beide instanties samenwerken.
Volgens ACM-bestuurslid Martijn Snoep biedt de DMA nieuwe kansen voor bedrijven en een betere bescherming voor consumenten. Hij roept ondernemingen op om eventuele problemen met de toegang tot digitale platformen te melden bij de ACM.