Het enthousiasme voor AI-projecten in de autosector is gedaald volgens onderzoek van Capgemini. Datzelfde onderzoek wijst nochtans uit dat implementatie van AI op schaal een sterk positief effect heeft op de marges.
Slechts tien procent van de grote organisaties in de autosector implementeert AI-projecten op grote schaal. Dat blijkt uit onderzoek van het Capgemini Research Institute bij 500 hooggeplaatste medewerkers van autobedrijven in acht verschillende landen. Capgemini voerde in 2017 een gelijkaardig onderzoek uit en daaruit blijkt dat er vandaag minder ondernemingen in de sector met AI bezig zijn. 39 procent van de ondervraagden heeft momenteel geen AI-project lopen, terwijl dat twee jaar geleden nog 26 procent was.
Minder hype
Het rapport haalt verschillende mogelijke redenen aan. Zo zouden de traditioneel grote bedrijven tegen de beperkingen van de aanwezige legacy-infrastructuur aanlopen. Ook zou de realiteit de hype rond AI hebben ingehaald. Verwachtingen lagen soms te hoog, en bedrijven gaan daarom vandaag pragmatischer te werk. Geografisch is er een groot verschil: in de VS heeft bijna een kwart van de bedrijven een AI-project op grote schaal lopen, in Frankrijk en Italië is dat bijvoorbeeld slechts 8 procent en 5 procent.
Toch biedt een investering in AI merkbare voordelen op de operationele kost. Volgens conservatieve berekeningen brengt een succesvolle implementatie een verhoging van de operationele winst van 5 procent met zich mee, optimistischere scenario’s spreken zelfs van 16 procent. AI laat zich gelden in diverse aspecten van de bedrijven, van onderzoek en ontwikkeling over de optimalisering van de logistieke ketting tot de automatisering van visuele inspecties. In de ontwikkeling van nieuwe technologieën zoals zelfrijdende wagens helpen AI-simulaties met het rijden van virtuele kilometers. Zo haalt Continental vandaag ongeveer 7.500 kilometer aan testdata per uur binnen via een dergelijke simulatie, versus ongeveer 10.000 kilometer per maand via fysieke tests.
Succes op schaal
Het onderzoek haalt nog enkele andere concrete voorbeelden van succesvolle AI-projecten aan. Zo gebruikte volkswagen machine learning om de verkoop van 250 verschillende wagenmodellen in 120 landen te voorspellen, en bouwde Mercedes-Benz een AI-systeem dat het inladen van voertuigen voor de levering van pakketjes met 15 procent kan versnellen.
Om de voordelen van AI te plukken moeten organisaties wel goed definiëren wat ze willen doen. Vervolgens is een voldoende grote investering voor een uitrol op grote schaal essentieel. Tot slot moeten de autobedrijven op zoek gaan naar het juiste personeel. 100 procent van de ondervraagden geeft wat dat betreft aan dat AI nieuwe jobs creëert binnen hun bedrijf. In 2017 was dat slechts 84 procent.
Ondanks de goede resultaten is de realiteit dus dat AI-adoptie een vertraging kent. Traditioneel zal de adoptie van de nieuwe technologie na het gaan liggen van de hype opnieuw groeien op een structurele manier. Alles wijst er immers op dat AI een essentieel onderdeel van het moderne bedrijf wordt, niet alleen in de autosector.
Gerelateerd: AI, machine learning en deep learning: wat is het verschil?