Klarna-CEO: “AI neemt werk over, bedrijf stopt met werknemers aannemen”

Volgens Klarna-CEO Sebastian Siemiatkowski heeft artificiële intelligentie een kantelpunt bereikt en kan de technologie nu al het werk uitvoeren dat mensen op dit moment doen.

Sebastian Siemiatkowski, de CEO van Klarna, focust zich volledig op artificiële intelligentie (AI). “De technologie is zo goed ontwikkeld dat het al het werk kan doen dat wij als mensen doen,” zei hij in een interview met Bloomberg TV.

Bijna geen nieuwe werknemers

Het bedrijf dat bekend staat om zijn ‘koop nu, betaal later-diensten’ is van 4.500 naar 3.500 werknemers gegaan. Die daling is volgens Siemiatkowski te wijten aan een natuurlijke uitstroom, en niet aan ontslagen. “Omdat we geen nieuwe mensen meer aannemen, krimpen we natuurlijk vanzelf,” legt hij uit.

Er staan nog wel degelijk vacatures open op de website, maar die zijn enkel om “essentiële rollen” in te vullen. Het bedrijf werft niet meer actief aan. De overgebleven werknemers bij Klarna kunnen een aanzienlijke salarisverhoging tegemoetzien, dankzij de lagere totale loonkosten van het bedrijf.

Het is niet zo gek dat Klarna zo fel op AI focust. Gartner noemde AI Agents als één van de grote technologietrends van 2025. Dat zijn AI-bots die zelfstandig repetitieve taken kunnen uitvoeren om de last bij werknemers weg te nemen. Volgens een rapport van het Amerikaans onderzoeksbureau McKinsey & Company zullen naar schattig 12 miljoen Amerikanen van beroep moeten veranderen door de ontwikkeling van AI-technologie. In België is AI helemaal nog niet algemeen ingeburgerd op de werkvloer.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.