Het Marktenhof verwerpt de uitspraak van het GBA uit 2022, maar bevestigt wel de boete van 250.000 euro die IAB Europe opgelegd kreeg.
IAB Europe, een Europese vereniging voor digitale marketing en adverteerders, zal een boete voor 250.000 euro moeten betalen. Die boete werd woensdag bevestigd door het Marktenhof. De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) legde die straf in 2022 op omdat het Transparency and Consent Framework (TCF) van IBA in strijd is met de GDPR-wetgeving.
Het Marktenhof bevestigt dat de zogenoemde TC String, die gebruikersvoorkeuren vastlegt binnen het framework, een persoonsgegeven is volgens de GDPR-wetgeving en dat die niet voldoende geanonimiseerd wordt. Waar het hof van beroep niet mee akkoord gaat, is dat IAB Europa als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke van het OpenRTB-protocol optreedt.
Tijdlijn
De boete voor IAB Europe blijft na meerdere juridische rondes overeind. In 2022 tikte de GBA de advertentievereniging op de vingers, maar IAB spande beroep aan. In maart 2024 ging het Europese Hof van Justitie akkoord met het standpunt van GBA. Het Marktenhof verwerpt de oorspronkelijke uitspraak van GBA wegens procedurele redenen, maar daarmee ziet IAB Europe zijn boete niet verdwijnen.
De zaak draait rond het TCF van IAB Europe. Dat kader wordt in de advertentiewereld gebruikt om toestemming van gebruikers voor gepersonaliseerde reclame vast te leggen en te communiceren. Het speelt een centrale rol binnen Real-Time Bidding (RTB), een geautomatiseerd systeem voor het kopen en verkopen van online advertentieruimte.
IAB Europe heeft zijn lesje wel geleerd. Het diende op vraag van GBA in 2023 een actieplan in met aanpassingen aan het advertentiekader. Die aanpassingen werden voorlopig nog niet ingevoerd omdat IAB zijn gelijk alsnog hoopte te halen in beroep.