Huawei sluit terugkeer naar Europese smartphonemarkt niet uit: heeft het kans op slagen?

huawei mwc
Bron: Jens Jonkers, ITdaily

Tijdens MWC maakt Huawei duidelijk dat het Europa nog niet heeft opgegeven en zijn smartphones opnieuw naar onze contreien wil brengen, met het HarmonyOS-besturingssysteem.

Het gaat steeds beter met Huawei. Na enkele moeilijke jaren verkondigde de Chinese technologiereus aan het begin van het jaar dat de zaken weer ‘normaal’ draaien. Dat ook de smartphoneafdeling van Huawei weer op volle toeren draait, bewees het nieuwste vlaggenschip Mate 60 Pro die vriend en vijand verraste. Het is ondertussen al enkele jaren geleden dat Huawei nog eens een nieuwe smartphone uitbracht in Europa, maar voor Gert-Jan Van Eck, COO bij de Nederlandse afdeling van het bedrijf, is die deur nog niet volledig gesloten.

Van Eck verduidelijkt tijdens een rondetafel met journalisten uit de Benelux wel meteen dat die comeback er nog niet meteen zit aan te komen. “In Europa zijn consumenten verknocht aan Android en iOS, dat maakt het moeilijk om hen te overtuigen om in een nieuw ecosysteem te stappen. Hiervoor hebben we ook de steun van ontwikkelaars nodig om een volwaardig applicatie-aanbod naar de consument te brengen. Dus ja, we willen op termijn zeker weer smartphones verkopen in Europa, maar wanneer en hoe, dat zijn we nog volop aan het uitzoeken.”

In Europa zijn consumenten verknocht aan Android en iOS, dat maakt het moeilijk om hen te overtuigen om in een nieuw ecosysteem te stappen.

Gert-Jan Van Eck, COO Huawei Nederland

Uit het dal

De door Washington opgelegde handelsrestricties zorgden ervoor dat Huawei zowel op hardware- en software-vlak niet meer kon samenwerken met Amerikaanse partners. Huawei-smartphones die na 2020 op de markt verschenen, draaiden vaak op verouderde hardware, maar het was vooral het wegvallen van Google-apps die de smartphonetak in internationale markten pijn deed. De fabrikant leek voor 2020 op weg om het populairste merk te worden, maar tuimelde nadien snel uit de ranglijst van grootste verkopers.

Als (noodgedwongen) antwoord op de restricties, lanceerde Huawei in 2021 zijn eigen besturingssysteem Harmony OS en sloot het samenwerkingsverbanden met Chinese chipproducenten. In thuismarkt China heeft dat zijn vruchten afgeworpen: volgens gegevens van Counterpoint Research was Huawei het sterkst groeiende smartphonemerk in 2023. Maar om zich weer echt met de topverkopers (Samsung en Apple) te kunnen meten, zal Harmony OS ook andere markten moeten veroveren.

‘De perceptie verandert’

Huawei pakt graag groots uit tijdens MWC en dat is dit jaar niet anders. Het bedrijf beschouwt de conferentie als de ideale gelegenheid om Europa eraan te herinneren dat het er nog is. Dat zijn geen vergeefse inspanningen geweest, stelt Van Eck vast.

“Door onze positie moeten we meer dan andere bedrijven aan stakeholdermanagement doen, gewoon om een ‘normaal’ bedrijf te kunnen zijn”, zegt hij tijdens de rondetafel.  “Dit is nu eenmaal de realiteit waar we mee hebben moeten omgaan, maar we voelen dat de perceptie rond ons weer in positieve zin aan het veranderen is. We kunnen verzekeren dat in elk land waar we actief zijn, we voldoen aan lokale wetgeving. Moest dat niet het geval zijn, dan was het al lang afgelopen met ons”.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.