Hoe gaat de toekomst van elektrisch rijden eruit zien?

elektrisch laden

[ADVERTORIAL] Elektrisch rijden zit eindelijk in een stroomversnelling. Waar eerst veel mensen zich afwachtend opstelde, zien we nu dat steeds meer mensen overtuigd zijn van deze manier van rijden.

Niet zo vreemd overigens: er komen steeds meer ‘betaalbare’ elektrische auto’s op de markt, de actieradius wordt steeds beter en het aantal laadpalen groeit landelijk. Echter is dit niet het eindstadium van elektrisch rijden denken wij.

In dit artikel gaan we het hebben over hoe elektrisch rijden gaat bijdragen aan de energietransitie. Wij verwachten namelijk dat elektrisch rijden de wereld gaat veranderen.

De huidige situatie

Zoals hierboven gesteld begint elektrisch rijden behoorlijk populair te worden. Volgens EAFO reden er in 2019 bijna 19.000 volledig elektrische auto’s rond, terwijl dit er in 2018 net iets meer dan 10.000 waren. In september 2020 zijn er al ruim 22.000 elektrische auto’s op de weg en naar verwachting groeit dit aantal nog hard door. Dit aantal groeit onder andere door ontwikkelingen in de markt, zoals de accu’s die steeds beter en efficiënter worden. Daarnaast is er veel support vanuit de overheid. Ze zijn onder andere druk bezig met het uitbreiden van het aantal openbare laadstations. Tegelijkertijd is er alweer een nieuwe technologie die veel potentie heeft: bidirectioneel laden.

Wat is bidirectioneel laden?

Deze nieuwe technologie staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar gaat naar verwachting de wereld veranderen. Zo maakt bidirectioneel laden het mogelijk om (zoals de naam al doet vermoeden) twee richtingen op te laden. Normaliter kan een laadpaal enkel een elektrische auto opladen. Bij bidirectioneel laden is het mogelijk om vanaf de accu door te geven aan het huis. Hiervoor heb je wel een geschikte auto en laadpaal nodig. Doordat het een redelijk nieuw concept is, zijn er nog maar weinig elektrische auto’s én laadpalen op de markt die dit kunnen. De Nissan Leaf is zo’n auto die deze technologie aan boord heeft. Hetzelfde geldt voor de Wallbox Quasar, deze laadpaal kan bidirectioneel laden.

De vraag is nu, waarom wil je dit? Bidirectioneel laden is interessant, doordat je hierdoor je auto als een soort van energie opslag kunt gebruiken. Dit wordt pas echt interessant als je ook zelf energie opwekt, door middel van zonnepanelen bijvoorbeeld. Je kunt dan namelijk alle zelf opgewekte energie opslaan en gebruiken wanneer het jou uitkomt. Dit wordt pas echt interessant als we af gaan stappen van de vaste energie tarieven. In de B2B sector zien we soms al variabele energieprijzen. Volgens experts zal dit over de jaren gaan veranderen en dan wordt bidirectioneel laden pas écht interessant.

Hoe elektrisch rijden gaat bijdragen aan de energietransitie

De energietransitie is de langzame overgang naar een nieuw systeem waarbij de energievoorziening structureel anders van aard en vorm zal zijn. Zoals de experts verwachten zullen de energieleveranciers zoals we ze nu kennen een steeds minder grote rol krijgen in deze voorzienen. Zo kan men met een laadpaal van 50five en een elektrische auto in combinatie met bidirectioneel laden zorgen voor eigen energie. De accu dient als energie opslag en bij tekorten kan men nog energie afnemen bij de traditionele leveranciers, tegen een variabele prijs.

Hoe dit precies vorm gaat krijgen is nog allemaal toekomst muziek, maar een ding is zeker: elektrisch auto’s gaan nog een belangrijke rol krijgen. Het grote voordeel van deze theorie is dat je als consument én geld zult gaan besparen én ook je steentje bijdraagt aan een emissievrije wereld!

Dit is een commerciële bijdrage aangeleverd door Groenopladen.be. Voor meer informatie kan je op hun website terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.