Google krijgt miljoenen van Israël voor verspreiding propaganda via advertentiekanalen

Google krijgt miljoenen van Israël voor verspreiding propaganda via advertentiekanalen

Google ontvangt meer dan 40 miljoen euro van de Israëlische overheid voor de verspreiding van advertenties op YouTube en andere platformen die de officieel vastgestelde hongersnood in Gaza ontkennen, hoewel de eigen voorwaarden zoiets eigenlijk verbieden.

De Israëlische overheid heeft omgerekend 42,8 miljoen euro voorzien voor een campagne van advertenties, waarmee het de officieel vastgestelde hongersnood die het in Gaza veroorzaakt, als deel van de eveneens officieel vastgestelde genocide, in twijfel wil trekken. Dat blijkt uit een onderzoek van Eurovision News Spotlight, waar VRT aan meewerkte samen met nieuwsmedia uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Het budget is afkomstig van de Israeli Government Advertising Agency (IGAA) en gaat hoofdzakelijk naar Google. 38,5 miljoen euro is voorzien voor de verspreiding van video’s op YouTube en campagnes via de andere advertentiekanalen van het bedrijf. Ook X van Elon Musk is in het contract opgenomen. Zijn medium zal 2,56 miljoen euro ontvangen. De overige 1,73 miljoen euro gaan naar kleinere platformen.

Ontkenning hongersnood

Google is dus de grootste ontvanger van de fondsen die bedoeld zijn voor een grootschalige advertentiecampagne die van start is gegaan op 17 juni van dit jaar en loopt tot 31 december.

In ruil voor het advertentiebudget verspreidt Google onder andere video’s op YouTube met uit context getrokken beelden van voedsel in Gaza. Die beelden worden vergezeld van het statement dat er eten is in Gaza, en dat andere claims een leugen zijn. Europese en Amerikaanse YouTube-gebruikers krijgen de video’s te zien als reclame voor de filmpjes die ze eigenlijk willen bekijken.

De video’s zijn opzettelijk misleidend: hoewel er inderdaad hier en daar eten te krijgen is in Gaza, is de beschikbaarheid van voedsel dermate laag dat meer dan één derde van de bevolking ernstig ondervoed is en er dagelijks mensen sterven door een gebrek aan eten.

lees ook

De technologie achter de genocide: hoe Intel, Google, IBM en anderen Israël steunen in Gaza

Andere vormen van advertenties zijn te vinden in de zoekresultaten van Google, waar een zoekopdracht naar de Integrated Food Security Phase Classification (IPC – de instantie verantwoordelijk voor het officieel vaststellen van hongersnood) bovenaan een gesponsord resultaat toonde van de Israëlische overheid, dat de neutraliteit van de IPC in vraag stelt.

In strijd met eigen voorwaarden.

In zijn advertentiebeleid behoudt Google zich het recht voor om advertenties te weigeren wanneer die schade kunnen veroorzaken aan derde partijen. (Google and its affiliates may, acting reasonably, reject or remove a Target, Ad, or Destination at any time:… (iv) where Google reasonably believes that the relevant Ad, Target or Destination may cause harm to a user, third party, ….

Verder verbiedt Google in theorie advertenties die gebruikers misleiden of misleidende informatie verspreiden. (Ads … that deceive users by … providing misleading information about products, services, and businesses can compromise user trust in the Google Ads platform. The Misrepresentation policy strives to ensure that ads are clear, honest, and provide information that users need to make informed decisions.)

Met het lopende contract verrijkt Google zich met fondsen afkomstig van de Israëlische overheid met als specifiek doel de publieke opinie in het Westen te keren tegen de officiële informatie en feiten rond de genocide en de hongersnood in Gaza.

Google heeft via zijn eigen beleid de tools in handen om de Israëlische propaganda te weigeren, maar kiest er toch voor die in de VS en Europa te verspreiden en daarvoor vergoed te worden. We contacteerden Google voor een reactie en zullen dit artikel updaten moesten we die ontvangen.