Google heeft een boete van 1,5 miljard euro gekregen van de Europese Unie vanwege oneerlijke concurrentie met zijn AdSense-platform. Het is al de derde antitrustboete die de EU aan de Amerikaanse technologiereus oplegt in evenveel jaren tijd.
Volgens eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager misbruikt Google zijn dominante positie op de markt van zoekadvertenties door beperkende clausules op te nemen in contracten met AdSense-klanten, die deze websites verhinderen advertenties van concurrerende zoekmachines te tonen. “Dit wangedrag duurde meer dan tien jaar en ontnam andere bedrijven de mogelijkheid om eerlijk te concurreren en te innoveren”, zei Vestager tijdens een persconferentie.
Adsense for Search
Websites die een zoekfunctionaliteit aanbieden op hun eigen platform, kunnen daarbij ook zoekadvertenties tonen tussen de organische resultaten. Google is met ‘Adsense for Search’ de grootste aanbieder van dit soort zoekadvertenties, met een marktaandeel van meer dan 70 procent in Europa tussen 2006 en 2016. Google is bovendien ook de dominante speler op de zoekmarkt in het algemeen, met een marktaandeel van meer dan 90 procent voor zijn eigen zoekmachine.
Aangezien concurrenten als Microsoft Bing en Yahoo hun zoekadvertenties niet bij Google kwijt kunnen, zijn externe websites met zoekfunctie belangrijke partijen voor deze bedrijven om hun business verder uit te breiden in concurrentie met Google, zo redeneert Vestager.
Na onderzoek van honderden overeenkomsten tussen Google en zijn belangrijkste ‘Adsense for Search’-klanten uit de periode tussen 2006 en 2016, stelt de Europese Commissie vast dat deze contracten verschillende beperkende clausules bevatten, die exclusiviteit of op z’n minst voorrang (‘premium placement’) afdwingen voor Googles zoekadvertenties. De clausules werden door Google in 2016 ingetrokken, enkele maanden nadat de Commissie de situatie aan de kaak had gesteld en van start ging met haar onderzoek.
Nu het onderzoek is afgerond, concludeert de Commissie officieel dat Google misbruik heeft gemaakt van zijn dominante positie op de markt door concurrentie te beknotten. Op basis van de bevindingen werd een boete van net geen 1,5 miljard euro opgelegd, ofwel 1,29 procent van Googles jaaromzet in 2018. De boete werd berekend op basis van de omzet die Google uit ‘Adsense for Search’ haalt in de Europese Economische Ruimte.
Niet de eerste keer
Het is al de derde Europese antitrustboete voor Google in evenveel jaren tijd. Vorig jaar kreeg het bedrijf een boete van maar liefst 4,3 miljard euro opgelegd voor misbruik van zijn dominante positie op de mobiele markt. Het jaar daarvoor kreeg het een boete 2,4 miljard dollar voor het manipuleren van zoekresultaten in Google Shopping. Google is momenteel nog in beroep tegen beide boetes.
We zijn het er altijd over eens geweest dat gezonde, bloeiende markten in het belang van iedereen zijn”, zegt Kent Walker, vertantwoordelijk voor Global Affairs bij Google, in een reactie. “We hebben al een groot aantal wijzigingen in onze producten doorgevoerd om tegemoet te komen aan de zorgen van de Commissie. In de komende paar maanden zullen we verdere updates uitvoeren om meer zichtbaarheid te geven aan rivalen in Europa.”
Zo maakte Google gisteren nog bekend dat het in de komende maanden zal beginnen met het aanbieden van een keuzescherm voor browser en zoekmachine op Android-apparaten.
Gerelateerd: Google geeft Europese Androidgebruikers keuzescherm voor browser