Google betaalde in totaal 26,3 miljard dollar in 2021 om de standaardzoekmachine te zijn bij verschillende browsers en toepassingen. Apple kreeg zelfs 18 miljard dollar aan smeergeld. Aanvaardde het die deal niet, dan zou Google voor nare gevolgen zorgen.
De Amerikaanse antitrustrechtszaak tegen Google krijgt steeds meer de allures van een concrete masterclass in misbruik van een monopoliepositie. Uit die zaak bleek al dat Google incentives bood aan Apple om de Google-zoekmachine als standaard te houden in Safari. Die overeenkomst hield Apple tegen om zelf een alternatief te ontwikkelen of zelfs te investeren in Bing. Google was er blijkbaar als de dood voor dat Apple zich zou ontpoppen tot concurrent en had het nodige geld te veil om dat te voorkomen.
De New York Times rapporteert nu dat Google Apple in 2021 zo’n 18 miljard dollar heeft betaald om de eigen zoekmachine de standaard te houden binnen Safari op de iPhone. Dat weet de krant op het gezag van twee anonieme bronnen, want eigenlijk is dat bedrag geheim.
Intussen blijkt dat Google in dat jaar in totaal 26,3 miljard dollar heeft betaald om de eigen zoekmachine op de voorgrond te houden bij verschillende browsers, smartphones en platformen. Op jaarbasis haalde Google zo’n 165 miljard dollar op, waarvan bijna 90 miljard dollar winst was. Een kleine 30 procent van de winst wordt dus geherinvesteerd naar deals om Google de standaard te houden. Dat toont meteen aan hoe belangrijk die positie is voor het bedrijf.
Anti-Apple-plan
Wie het geld niet aanvaardde, kon zich de toorn van Google op de hals halen. Google merkte bijvoorbeeld dat de Spotlight-tool van Apple op de iPhone meer resultaten begin te geven dan Google Search zelf. Het bedrijf ging opzoek naar manieren om Spotlight op de iPhone te ondermijnen, en was van plan om iPhone-gebruikers richting Chrome te lokken. Monopolies zijn enkel goed als jij de monopolist bent, dus onderzocht Apple ook hoe het Europese wetgeving kon inzetten om de controle van Apple op de iPhone te omzeilen.
Google had met andere woorden een dubbel plan. Idealiter bleef alles bij het oude en bleef Apple Google Search als standaard aanbieden op de iPhone. Gebeurde dat niet en wilde Apple zelf een concurrent ontwikkelen via Spotlight, die dan de standaard zou zijn, dan plande Google om het grove geschut boven te halen en zowel Spotlight als Safari te ondermijnen. De New York Times omschrijft die strategie als een anti-Apple-plan.
Google kan zich binnenkort verdedigen tegen de antitrust-claim, maar wat in tussen naar boven is gekomen, is weinig subtiel. De feiten tonen dat Google heel goed weet hoe belangrijk het is om als standaard ingesteld te staan, en dat het bereid was die positie te behouden zowel via financiële incentives als via een aanvalsplan als die avances werden afgewezen. Verder blijkt de nefaste impact op de concurrentie: Apple verzaakte het effectief om zich verder te ontwikkelen als concurrent voor Google.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk om 27 oktober 2023. De tekst kreeg een update met de recentste informatie.