Israëlische propagandacampagne via Google gepauzeerd na verwijdering advertenties

Israëlische propagandacampagne via Google gepauzeerd na verwijdering advertenties

Nadat eerder aan het licht kwam dat Google miljoenen verdiende met de verspreiding van Israëlische propaganda via de eigen advertentiekanalen, laat het bedrijf nu weten enkele advertenties verwijderd te hebben. De grote internationale propagandacampagne lijkt voorlopig gepauzeerd.

Google heeft advertenties van de Israeli Government Advertising Agency verwijderd omdat die het interne advertentiebeleid hebben geschonden. Dat laat een woordvoerder aan ITdaily weten. Volgens het Ads Transparency Center van Google lopen er momenteel geen advertenties meer van de Israëlische propagandadienst.

lees ook

Google krijgt miljoenen van Israël voor verspreiding propaganda via advertentiekanalen

De Israeli Government Advertising Agency had een grootschalige advertentiecampagne opgezet die zou lopen vanaf 17 juni tot en met 31 december van dit jaar. Google zou omgerekend ongeveer 40 miljoen euro ontvangen voor die campagne, vooral voor de verspreiding van advertenties via YouTube.

Propaganda

De advertenties in kwestie namen de vorm aan van misleidende propaganda. Zo werd Israël in één video afgeschilderd als een humanitaire weldoener, die op eigen initiatief één van ’s werelds grootste humanitaire campagnes aan het uitvoeren was in Gaza. Een andere video toonde uit de context getrokken beelden van voedsel in Gaza, met de claim dat er wel voldoende voedsel zou zijn en alle andere informatie over het onderwerp leugenachtig was.

De claims in de advertenties werden door onafhankelijke media als foutief of misleidend bestempeld. Zo is een hongersnood in Gaza officieel vastgesteld door het bevoegde IPC, en vindt er in Gaza geen grote humanitaire actie plaats maar een genocide, zoals bevestigd door gespecialiseerde wetenschappers en een onafhankelijke VN-commissie.

Advertentievoorwaarden geschonden

De lopende advertenties leken in strijd met de voorwaarden van Google zelf. Het bedrijf verbiedt immers advertenties die misleiden, alsook ads die schade kan veroorzaken aan derde partijen. De Amerikaanse internetreus behoudt zich zelfs het recht voor om advertenties te weigeren rond gevoelige events.

lees ook

De technologie achter de genocide: hoe Intel, Google, IBM en anderen Israël steunen in Gaza

ITdaily vroeg Google om een reactie rond de campagne, met de vraag of de advertenties in kwestie wel in lijn waren met de voorwaarden. Dat blijkt intussen (minstens gedeeltelijk) niet zo te zijn. Google heeft de (lopende) advertenties die het beleid schenden, verwijderd.

De propagandacampagne kon wel ongeremd lopen voor verschillende maanden. Vooral Duitsland, Frankrijk en het VK werden geviseerd. Tijdens de zomer werden de video’s ter verheerlijking van de Israëlische acties in Gaza en het in twijfel trekken van de hongersnood veelvuldig getoond. Op het moment van dit schrijven zijn er geen lopende advertentiecampagnes meer van het Israeli Government Advertising Agency in die landen.