Fairphone stopt (tijdelijk) met abonnementsformule

fairphone-5

Het Nederlandse Fairphone trekt, minstens voor even, de stekker uit haar Phone-as-a-Service aanbod. Het Amsterdamse bedrijf kwam in 2022 op de markt met Fairphone Easy waarmee klanten hun toestel konden huren in plaats van aankopen. Daarmee wilde Fairphone nog meer inzetten op circulariteit. Door tegenvallende interesse trekt Fairphone een streep door dat aanbod.

“We wilden in 2022 een duurzamer alternatief bieden voor de nogal lineaire marktbenadering van produceren-verkopen-weggooien die we vandaag zien spelen. De bedoeling was om Fairphone Easy eerst in Nederland te lanceren, om nadien op te schalen naar andere landen”, aldus Fairphone in een mededeling op haar website. Het bedrijf zag in PaaS een win-win voor alle betrokkenen. De eindgebruiker kreeg niet alleen een smartphone, maar ook gemoedsrust wanneer het ging om aftersales, reparaties en vervangingen. Dat zat allemaal vervat in het jaarlijks abonnement.

Lovend concept

“De verantwoordelijkheid voor recycling en herstellen ligt op dit moment bij de eindgebruiker. Daar voelt de gemiddelde gebruiker zich blijkbaar onvoldoende voor gestimuleerd”, gaat Fairphone verder. “Als gevolg daarvan verzamelen veel oude apparaten stof, wat bijdraagt aan de hoeveelheid elektronisch afval (e-waste) in de wereld. Door Fairphones te leasen in plaats van ze rechtstreeks te verkopen konden we ervoor zorgen dat deze apparaten elke keer bij ons terugkwamen en aan het einde van hun levenscyclus op de juiste manier werden opgeknapt en gerecycled.”

Circulariteitsmodel van Fairphone.

Uit de cijfers blijkt dat de (Nederlandse) consument het model niet genegen was, ondanks ‘lovende persrecensies’ en ‘positieve feedback van klanten’. Het aantal abonnees groeide niet in die mate dat Fairphone had gehoopt. “Eerst dachten we dat het probleem de prijs was. Veel klanten vergeleken de verkoopprijs van de Fairphone 4 met de total cost of ownership via Fairphone Easy. Op het eerste gezicht leek het veel goedkoper om te kopen dan te leasen. Al werd geen rekening gehouden met de voordelen van leasen.”

Smartphone te vertrouwelijk

De ware toedracht voor het falen van het model bleek echter veel eenvoudiger. Uit gesprekken die Fairphone voerde met klanten en consumenten bleek dat mensen hun smartphone liever bezitten dan huren. Privacy was één van de aangehaalde redenen hiervoor. Nog belangrijker leek het een emotionele beslissing. De smartphone is een veel persoonlijker toestel dan pakweg een fiets of huishoudelijke apparaten. Aanvankelijk wilde Fairphone de nieuwe 5 toevoegen aan het Easy-boeket, maar omdat een aantal klanten hun bestellingen om die reden annuleerden, greep Fairphone in.

“We zijn nog altijd een relatief klein bedrijf en gezien onze ambities moeten we extreem kieskeurig zijn over wat we prioriteit willen geven. Toen we ons spelplan evalueerden was het niet logisch om tijd en geld te blijven investeren in Fairphone Easy, vooral nu we nog steeds proberen onze algemene positie in de markt te consolideren.”  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.