Europese Commissie vraagt grote platformen hoe ze desinformatie door generatieve AI bestrijden

desinformatie dsa

Aan de vooravond van nakende verkiezingen, dient de Europese Commissie onder de DSA een verzoek voor informatie bij Google, Meta, X en co voor hoe zij AI-gegeneerde desinformatie voorkomen op hun platformen.

De Europese Commissie dient een formeel verzoek tot informatie in bij de grote techreuzen over hoe zij de risico’s van generatieve AI zullen aanpakken. Alle door de DSA aangeduide VLOPs (Very Large Online Platforms) en VLOSEs (Very Large Online Search Engines) zullen zich moeten verantwoorden. Onder andere Meta (Facebook en Instagram), Google (Google Zoeken en YouTube), Microsoft (Bing), Snapchat en TikTok hebben huiswerk gekregen.

lees ook

Europese Digital Services Act volledig in werking voor grote en kleinere bedrijven: waarvoor dient de richtlijn?

De grote platformen krijgen de tijd tot 5 april om antwoord in te dienen over welke maatregelen zij zullen nemen om de creatie en verspreiding van desinformatie met hulp van generatieve AI op hun platformen tegen te gaan. Dat gaat van hallucinaties waarbij AI valse informatie verstrekt, alsook het bewust manipuleren van beelden met AI-beeldgeneratoren. De Commissie vraagt ook om informatie over de risicobeoordelingen en beperkende maatregelen in verband met de impact van generatieve AI op verkiezingsprocessen, bescherming van minderjarigen, geestelijk welzijn, intellectueel eigendom, etc.

Gevaar voor verkiezingen

De Europese Commissie beschouwt generatieve AI als een potentiële bedreiging op de integriteit van verkiezingen. In een jaar waar in veel landen mensen naar de stembus zullen trekken, ook Europa houdt dit jaar verkiezingen in juni, is er dus extra reden tot bezorgdheid. Techplatformen hebben in het verleden veel moeite gekend om desinformatie te beperken en met generatieve AI is ook het verspreiden van foutieve informatie en/of gemanipuleerde content nog eenvoudiger.

Met het invoeren van de DSA verplicht de Europese Commissie grote techplatformen alles te doen wat in hun macht ligt op gebruikers te beschermen tegen schadelijke content. Wie aan die plicht verzaakt, kan flinke boetes opgelegd krijgen. Sinds 19 februari is de DSA voor alle online platformen van tel. Samen met de DMA, die sinds 7 maart van kracht is, moet de wetgeving voor een eerlijker en veiliger online speelveld voor alle internetgebruikers zorgen.

lees ook

Het is volle zomer voor AI, maar breekt straks de winter aan? 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.