Dit is wat bedrijven zoeken in een IT-medewerker

Zcentral Remote Boost

De rest van het jaar (en waarschijnlijk ook daarna) zal een groot deel van de medewerkers binnen bedrijven thuis blijven werken. Hierdoor is IT een belangrijkere rol gaan spelen dan ooit tevoren. IT-medewerkers zijn in trek om de juiste technologieën in orde te maken binnen bedrijven. 

De grootste vraag naar tech-medewerkers ligt op het gebied van cybersecurity, algemene IT-support en systeembeheer. De laatste is verantwoordelijk voor het ondersteunen en onderhouden van systemen, zodat medewerkers op afstand volledige toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk. 

We zien de grootste opleving van IT-banen in essentiële sectoren zoals logistiek en bedrijven in de voedselvoorzieningsketen. In het begin van de pandemie was er ook een piek in vraag naar IT-medewerkers binnen bedrijven in de financiële sector. Binnen korte tijd moest er een virtual desktop infrastructure (VDI) worden opgezet, zodat professionals in de financiële sector hun dagelijkse werkzaamheden konden voortzetten.

Tools voor effectief thuiswerken

Bedrijven moeten op zoek naar een manier om de rest van het jaar effectief te blijven thuiswerken. Hierdoor zijn tools als Zoom, WebEx en Teams een van de populairste technologieën binnen bedrijven. Ook zijn meer bedrijven geïnteresseerd in bedrijfssoftware pakketten zoals Microsoft 365 en G Suite. 

Er is veel vraag naar IT-personeel dat ervaring heeft op drie gebieden: teleconferencing apps, cloud-native apps en netwerksoftware die een betrouwbare VPN-verbinding mogelijk maakt. 

Soft skills worden belangrijker

Een andere ontwikkeling die we zien is dat soft skills belangrijker worden dan ooit. Bedrijven zijn op zoek naar medewerkers die naast de nodige IT-kennis ook beschikken over organisatorische en communicatievaardigheden. 

Nu mensen niet zomaar meer naast een collega zitten is het belangrijker geworden dat ze zich comfortabel voelen tijdens een gesprek met de IT-afdeling. Bedrijven zoeken IT-medewerkers die een conflict rationeel kunnen oplossen en mensen kunnen kalmeren in stressvolle situaties.

Bedrijven willen medewerkers die goed kunnen communiceren en proactief te werk gaan, bijvoorbeeld door support tickets snel op te pakken, zodat gebruikers niet hoeven te wachten.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.