Met de AI-barometer bekijkt Vlaanderen de aanwezigheid van kunstmatige intelligentie in de Vlaamse bedrijfswereld. De cijfers en conclusies voor 2022 zijn nu gepubliceerd.
Voor het tweede jaar op rij polste de Vlaamse overheid naar de aanwezigheid en het gebruik van kunstmatige intelligentie in de Vlaamse bedrijven. De cijfers en conclusies van vorig jaar zijn nu bekend.
Cijfers en deelnemers
Uit de cijfers blijkt dat kunstmatige intelligentie vooral wordt ingezet bij grote (minstens 250 werknemers) en middelgrote (50 – 249 werknemers) bedrijven, maar nog lang niet opeen enorme schaal. Amper een kwart van de Vlaamse bedrijven maakt gebruik van AI. De 75 procent die dat niet doet geeft ook aan dat enige implementatie niet onmiddellijk op de planning staat.
lees ook
Stap gezet om jong technisch talent klaar te stomen voor digitaliserende arbeidsmarkt
Conclusies
Bedrijven die AI inzetten hebben een positieve impact op de competitiviteit. Niet alleen de kwaliteit van ondernemingsprocessen verhoogt, er worden ook heel wat meer verbeterde goederen en diensten op de markt gebracht. Dat laatste geldt zeker voor microbedrijven.
Gebrek aan kennis blijkt de grootste factor om weg te blijven van kunstmatige intelligentie. Bedrijven die nog geen AI gebruiken kunnen daardoor de voordelen ervan niet inschatten en zien dus het nut er niet van in.
Voor bedrijven die de stap wel al hebben gezet blijft het in Vlaanderen moeilijk om het nodige talent te vinden met voldoende kennis van kunstmatige intelligentie.
De impact van AI op personeelsbeleid is klein, maar het saldo is positief. Bij net geen twee procent van bedrijven die kunstmatige intelligentie gebruiken, daalde de tewerkstelling; voor de firma’s waar het personeelsbestand steeg door de inzet van AI, was dat dan weer net geen acht procent in 2022.
Over de risico’s van AI wordt in de barometer nog niet gesproken. Maar met de recente waarschuwingen van specialisten en de extra maatregelen van Europa speelt dat misschien wel mee in die van volgend jaar.