Belg koestert gezonde argwaan tegenover AI

Belgen staan niet negatief tegenover AI, en verwachten over het algemeen een positieve impact. De Belg is ook grote voorstander van meer wetgeving, volgens onderzoek van Salesforce.

37 procent van de Belgen staat positief tot zeer positief tegenover AI. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Salesforce bij 1.100 landgenoten. Opvallend: onze Noorderburen zijn terughoudender. Slechts 26 procent van de Nederlanders schat de komst van AI positief in. Wie jonger is dan 30, is over het algemeen positiever (49 procent).

Die lijn trekt zich door wanneer het over vertrouwen gaat. 7,5 procent van de Belgen vertrouwt AI volledig, tegenover slechts 1,3 procent van de respondenten in Nederland, waar Salesforce een gelijkaardig onderzoek hield. Vijftien procent van de Belgische respondenten vertrouwt AI niet.

Hulp van de overheid

Het valt op dat de Belgen naar de overheid kijken om de ontwikkeling van AI in goede banen te leiden. 68 procent wil meer regelgeving en wetgeving, en 46,9 procent kijkt daarvoor naar de overheid.

“Gelukkig speelt Europa daarin een voortrekkersrol”, stelt Reinier van Leuken, Senior Director of Product Management en AI-expert bij Salesforce, vast. “Dat is niet eenvoudig. Ik ben niet jaloers op de moeilijke positie van onze beleidsmakers. Ze denken wel goed na over flexibele wetgevende kaders, die meekunnen met de voortschrijdende technologie.”

lees ook

Salesforce lanceert Einstein Copilot: AI die alles weet over je klanten

De Belg legt de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en het correcte gebruik van AI verder bij de ontwikkelaarsv an modellen, zoals OpenAI (45,7 procent), de bedrijven die oplossingen met AI bouwen, zoals bijvoorbeeld Salesforce (42,8 procent) en in mindere mate bij ethische toezichtscommissies (31,9 procent).

Wat is AI?

Salesforce stelt met zijn onderzoek nog vast dat Belgen eigenlijk niet zo goed weten welke technologie van AI gebruik maakt. Zo weet de meerderheid (74,5 procent) dat spraakassistenten en ook chatbots (72,6 procent) AI-gebaseerd zijn, maar beseft slechts de helft (52,6 procent) dat AI hen koopsuggesties voorstelt online, en de technologie een belangrijke rol speelt bij fraudedetectie (36 procent).

Daarbij maken wij dan weer de bedenking dat de term AI vandaag een andere lading dekt dan twee jaar geleden. Wat vroeger predictive analytics heette, of onder de noemer machine learning viel, krijgt vandaag immers allemaal de AI-stempel.

Keerzijde

De Belg is vooral enthousiast over de tijdsbesparing die AI kan opleveren (44,2 procent). Een meerderheid vreest dat er een belangrijke keerzijde is. 58,6 procent denkt dat we menselijke controle gaan verliezen bij het nemen van beslissingen, 54,5 procent ziet de interactie tussen mensen afnemen en 53,3 procent denkt dat banen zullen verdwijnen door de opkomst van AI.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home