Meer dan 120 miljoen werknemers in de twaalf grootste economieën moeten mogelijk in de komende drie jaar nieuwe digitale vaardigheden leren als gevolg van AI-gedreven automatisering in bedrijven.
Dat is de conclusie van een nieuw rapport van IBM, dat werd verricht onder 5.670 leidinggevenden in 48 landen.
“Organisaties maken zich steeds meer zorgen over de potentiële invloed van de groeiende vaardigheidskloof en krappe arbeidsmarkten op hun toekomst en wereldwijde economieën”, zegt Amy Wright, Managing Partner van IBM Talent & Transformation.
Bedrijven niet voorbereid
Volgens het onderzoek is de tijd die bedrijven nodig hebben om de ‘skills gap’ bij werknemers door middel van training te dichten in vier jaar tijd meer dan 10 keer toegenomen. In 2014 duurde het zo’n drie dagen, in 2018 was dat al gestegen tot 36 dagen.
Bovendien versnelt de vraag naar steeds meer nieuwe vaardigheden, terwijl andere vaardigheden overbodig worden. In 2016 stonden technische capaciteiten voor STEM en basisvaardigheden voor computer en software centraal. In 2018 waren de meest gezochte vaardigheden meer menselijk van aard: de capaciteit om zich flexibel en wendbaar op te stellen, en een talent voor tijdmanagement en het vermogen om prioriteiten te stellen.
“Terwijl leidinggevenden de ernst van het probleem erkennen, geeft de helft van de ondervraagden toe dat ze geen strategieën voor de ontwikkeling van vaardigheden hebben om hun grootste gaten te dichten”, vertelt Wright. “En de tactieken die volgens de studie het meest waarschijnlijk zijn om de vaardighedenkloof te dichten, waren de tactieken die bedrijven het minst gebruiken.”
Aanbevelingen
De voornaamste aanbeveling die het rapport geeft, is om een holistische aanpak te gebruiken bij het dichten van de vaardighedenkloof. Zo’n aanpak moet multi-modaal zijn, aangepast op het individu en gestoeld op data. Dat betekent dat een educatief traject moet worden afgestemd op het huidige ervaringsniveau, vaardigheden, functie en ambities van de werknemer.
Uit het onderzoek blijkt ook het belang van ervaringsgericht leren. Dat kan worden gerealiseerd via een combinatie van methoden, waaronder peer-to-peer leren via agile teams met heterogene vaardigheden, praktische toepassing van nieuwe vaardigheden in de workflow en traditionele opleiding, online of in het klaslokaal.
Tot slot benadrukt IBM het nut van analytics en AI om te onderzoeken en voorspellen welke vaardigheden binnen de organisatie beschikbaar zijn en die informatie transparant met werknemers te delen om hen een cultuur van voortdurend leren bij te brengen. IBM past die tactiek zelf toe, door zijn personeel geregeld nieuw inzicht te geven in de meest kritieke vaardigheden binnen de organisatie.