Over heel wat zaken zoals een vestigingen en websites zijn er raakvlakken, maar wat betreft sociale media zijn er verschillende verwachtingen.
In het World Retail Banking Report 2022 van Capgemini analyseert de het de verwachtingen van consumenten en banken in België. Wat betreft sociale media liggen de meningen het verst uit elkaar. 38% van de consumenten verwacht dat hun bank daarop actief is en er aandacht aan spendeert, terwijl banken met 61% veel meer verwachten.
De verhouding ligt helemaal anders bij wearables waar 45% van de consumenten verwacht dat een bank daar aandacht aan spendeert, terwijl banken maar 10% noteren. Voor stemassistenten (40%) en websites (78%) ligt het verwachtingspatroon helemaal in lijn.
Wat betreft mobiele apps schenken consumenten minder aandacht uit aan mobiele apps (71%) vergeleken met banken (84%). Het belang van genoeg fysieke vestigingen is dan weer hoger bij consumenten (77%) dan banken (71%).
lees ook
Capgemini: ‘Banken en fintech moeten meer samenwerken’
De meeste frictie ondervinden consumenten nog het meest bij het oplossen van problemen. 48% van de Belgische ondervraagden vindt dat het beter kan. Ook wat betreft advies (46%), informatievergaring (46%), leningen (45%) en het openen van een rekening (43%) is er nog werk aan de winkel. Het is opvallend dat in dit rijtje we gemiddeld 10 procentpunt lager zitten dan het wereldwijde gemiddelde. Belgische banken hebben met andere woorden nog werk aan de winkel, of de gemiddelde Belg is veel kritischer.