Atlassian gaat The Browser Company of New York kopen. Dat is het bedrijf achter de Arc- en Dia-browser. Via de overname wil Atlassian een browser bouwen die beter aansluit bij het dagelijks werk van kenniswerkers.
Atlassian koopt The Browser Company of New York en telt daar 610 miljoen dollar voor neer. De deal moet een door Atlassian gepercipieerd probleem oplossen. Volgens Atlassian zijn de meeste browsers niet ontworpen met productiviteit in gedachten. Ze behandelen elk tabblad gelijk, ongeacht de taak of context. Veel werk van kenniswerkers gebeurt vandaag in een browser, maar die biedt volgens Atlassian te weinig ondersteuning bij het uitvoeren van dat werk.
Met de overname van The Browser Company wil Atlassian dat veranderen. De focus ligt op Dia: een browser die momenteel in bèta beschikbaar is en al volgestopt zit met AI-functionaliteit. Deze zal beter integreren met SaaS-applicaties zoals e-mail, projectbeheer en designsoftware. Door context aan tabbladen toe te voegen en relevante informatie te koppelen aan specifieke taken, moet de browser beter aansluiten bij hoe mensen effectief werken.
Met AI
Dat betekent concreet: ‘AI’. Kunstmatige intelligentie in de browser moet helpen om verbanden te leggen tussen apps, tabbladen en taken. Atlassian wil dat deze AI niet louter informatief is, maar ook actief helpt bij het uitvoeren van werk. Het doel is een browser die geen passieve weergave is van webpagina’s, maar een hulpmiddel dat werk organiseert en versnelt.
Ook beveiliging speelt een belangrijke rol. Dia zal daarom standaard voorzien zijn van beveiligings- en compliancefuncties, zodat bedrijven de browser veilig kunnen gebruiken binnen hun organisatie.
In de aankondiging van de overname verwijst Atlassian veel naar problemen bij zogenaamde oude browsers, die niet geschikt zouden zijn voor SaaS-applicaties. Het hoofddoel van de overname lijkt te zijn om via AI context te brengen naar browsertabs. Dat impliceert dat AI ook toegang zal hebben tot wat er gebeurt in die tabs.
Hoe Atlassian dat zal rijmen met het belang van beveiliging, wordt afwachten. Het is evenmin duidelijk in welke mate bedrijven wereldwijd effectief zitten te wachten op een alternatieve browser die geen genoegen neemt met het gewoon weergeven van SaaS-applicaties. Mike Cannon-Brookes, medeoprichter en CEO van Atlassian, denkt in ieder geval dat het nodig is “om de browser voor kenniswerk in het AI-tijdperk heruit te vinden.”