Atlassian laat cloudmigratie voor klanten los als topprioriteit. Daarmee stemt het zijn violen af op het leidmotief van het moment: hybride cloud is de norm voor grote bedrijven.
Atlassian laat zijn cloud first-mantra los. De samenwerkingsexpert zag de cloud als zaligmakend voor samenwerkingstools zoals Jira en Confluence, maar stelt nu vast dat heel wat organisaties niet helemaal naar de cloud kunnen of willen migreren. Waar cloud first voor moderne kmo’s een optie is, hebben zeker enterprises lang niet allemaal de ambitie om hun hele omgeving in de nabije toekomst naar de cloud te verhuizen. Integendeel: hybride omgevingen met een stuk (multi)cloud en een stuk in eigen beheer, zijn stilaan de norm.
Atlassian hanteerde de laatste jaren de prioriteit om klanten naar de cloud te migreren. Nu zegt het bedrijf in zijn kwartaalverslag dat die plannen vooral betrekking hadden op kleinere klanten “die de wissel naar de cloud in een dag konden maken.”
Nieuwe mindset
Voor grotere en complexere ondernemingen, zijn de kaarten anders geschud. “Onze klanten met datacenter-licentie heeft complexere en meer geïntegreerde instances”, klinkt het. “Nu we onze focus verleggen naar die klanten, verschuift onze mindset van cloud first naar enterprise first.”
Atlassian stelt zelf vast dat de cloudmigratie van dergelijke klanten jaren in beslag zal nemen, als dat al hun einddoel is. “Je zal ons meer over enterprise als een strategische topprioriteit voor groei horen spreken in de komende jaren”, zegt Atlassian.
Grote klanten moeten dus niet vrezen dat Atlassian een onaangepaste cloudstrategie door hun strot zal rammen. Het bedrijf begrijpt dat hybride de toekomst kan zijn voor veel organisaties, en plant om zijn strategie daarop af te stemmen.
Complexiteit troef
Atlassian stelt vast dat enterprises eigen noden hebben, en een eigen werkwijze vereisen. Zo heeft het bedrijf zijn omzetgroei met een procentpunt gemist (31 procent in de plaats van 21 procent voor het kwartaal) omwille van de complexiteit van enterprise-klanten. Samenwerkingsovereenkomsten duurden langer dan gepland om af te sluiten en vereisten complexere goedkeuringen, waardoor deals niet meer meegenomen konden worden in dit kwartaal.
Die complexiteit zit in het DNA van menig enterprise, van deals en goedkeuringen tot aan de IT-infrastructuur. Atlassian plant die realiteit nu te omarmen.