Apple wil zo snel mogelijk af van DMA: “Slecht voor consumenten”

Apple wil zo snel mogelijk af van DMA: “Slecht voor consumenten”

Apple ziet de Digital Markets Act liefst vandaag nog verdwijnen. Volgens Apple is de wetgeving slecht voor consumenten, al spreekt het vooral vanuit persoonlijke wrok.

De Europese Commissie opende in juli een eerste publieke feedbackronde over de Digital Markets Act, de wetgeving die de machtsgreep van de Big Tech op de IT-sector wil bestrijden. Tot gisteren konden geïnteresseerde partijen, van individuele burgers tot grote multinationals, hun zeg doen. Een uitnodiging waar Apple graag op inging.

Apple verzet zich vanaf dag één al tegen de Europese wetgeving, dus hoeft het niet te verbazen dat de feedback negatief was. De iPhonebouwer vraagt zelfs om de wet weer af te schaffen. “De DMA moet worden ingetrokken voor een wetgevingsinstrument dat beter geschikt is voor het beoogde doel”, luidt de kritiek van Apple.

Slecht voor consumenten, maar vooral voor Apple

Volgens de argumentatie van Apple is de DMA schadelijk voor de gebruikservaring van consumenten in de Europese Unie. Apple moet naar eigen zeggen regelmatig features uitstellen of schrappen omdat het die moeilijk in lijn krijgt met de DMA-regels. Een bekend voorbeeld was Apple Intelligence, dat met uitstel uiteindelijk toch in de EU verscheen.

lees ook

Apple bengelt achteraan het AI-peloton met Intelligence: zware benen of bewuste strategie?

“Ondanks onze bezorgdheid over de DMA, besteden onze teams duizenden uren aan het introduceren van nieuwe functies in de Europese Unie, terwijl ze voldoen aan de wettelijke vereisten. Maar het is duidelijk geworden dat we niet alle problemen kunnen oplossen die de DMA veroorzaakt”, haalt Apple verder uit.

Apple en de Europese Unie botsen al rond de DMA sinds de wetgeving in voege is getreden. Ook het opentrekken van iOS voor alternatieve appwinkels viel niet in goede aarde in Cupertino. Apple kreeg als één van de eerste bedrijven een boete opgelegd wegens het schenden van de DMA-regels: het zal 500 miljoen euro moeten betalen.

Niet optioneel

In zijn kritiek op de DMA ziet Apple zich geruggensteund door Washington. Trump en zijn regering beschouwen eender welke vorm van wetgeving als pesterijen tegen Amerikaanse bedrijven, en dreigen met invoertaksen voor het naleven ervan. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat de Europese Commissie snel zal toegeven aan de druk. De Commissie zegt een ‘overwegend positief’ effect waar te nemen tot dusver.

“Het is normaal dat bedrijven soms meer tijd nodig hebben om hun producten aan de regels te laten voldoen. Naleving van de DMA is niet optioneel, maar een verplichting”, stelt een woordvoerder van de Commissie scherp aan Financial Times.