De technische vooruitgang van AI-agents zal er volgens OpenAI voor zorgen dat ze mainstream worden. Deze agents zijn in staat complexe taken over te nemen en natuurlijke gesprekken te voeren.
Het nieuwe tijdperk van de AI-agent is aangebroken. Deze iteratie van artificiële intelligentie verschijnt steeds meer in het AI-landschap. Dergelijke agenten zijn in staat om te redeneren en moeilijke taken van mensen over te nemen. Grote techgiganten zoals Google en Apple hebben zich reeds vastgebeten in AI-agents. OpenAI gelooft zelfs dat de AI-agent in 2025 ‘mainstream’ zal worden, dat meldt de Financial Times.
OpenAI kondigt op zijn ontwikkelaarsevent nieuwe API’s aan waarmee ontwikkelaars aan de slag kunnen. Een van de belangrijkste is de realtime API, die natuurlijke spraakgesprekken ondersteund in zes verschillende stemmen.
AI-agenten
Je ziet ze steeds meer opduiken in de AI-plannen van grote techbedrijven: de AI-agenten. Deze agenten zijn in staat om complexe taken van mensen over te nemen. Ze worden dan ook steeds meer een vaste waarde in het werkende leven om de efficiëntie te verhogen. Heel wat grote techbedrijven hebben zich hier reeds in vastgebeten. Zo lanceerde Salesforce recent Agenforce en introduceerde Workday ook zijn eerste AI-agenten. Ook Google kwam recent nog op de proppen met zijn eigen Copilot AI-agents.
lees ook
AI-agents: iPhone-moment of oude wijn in nieuwe zakken?
Topman van OpenAI, Sam Altman, voorspelt nu dat AI-agents in 2025 mainstream zullen worden. Hoewel deze assistenten al jarenlang in ontwikkeling zijn, zorgen de nieuwste grote taalmodellen ervoor dat de AI-agents soepelere en natuurlijkere spraakgesprekken kunnen voeren. OpenAI wil dankzij deze technische vooruitgang de toekomstige winst stimuleren, aangezien het bedrijf plannen heeft om over te schakelen naar een for-profitorganisatie.