Adobe heeft zijn oog laten vallen op Figma. Om zijn grootste concurrent binnen digitaal design binnen te lijven heeft Adobe twintig miljard dollar over.
Adobe maakt de miljardendeal bekend met een persbericht, nadat het gerucht eerder was uitgelekt in de Amerikaanse media. De deal zou ergens in 2023 rond moeten geraken. Tot die tijd blijven Adobe en Figma als afzonderlijke platformen en bedrijven functioneren, en stichter en CEO Dylan Field blijft ook aangesteld als CEO van zijn bedrijf. Adobe zal de twintig miljard dollar betalen in cash en aandelen.
lees ook
Adobe werkt aan app voor professionele fotografen
Figma werd opgericht in 2012 als een designplatform dat zich sterk focuste op webfuncties en online samenwerken. Dat leverde het bedrijf in de coronapandemie een flinke groeispurt, met ook grote namen als Google en Microsoft die het platform leerden kennen. Het platform van Figma is ook gespecialiseerd in 3D-rendering en vector graphics.
If you can’t beat them, buy them
Door Figma over te nemen wil Adobe zijn online productportfolio uitbouwen; een aspect waar Adobe nog wel wat groeimarge had. Tegelijkertijd maken ze ook een opkomende concurrent onschadelijk. Op termijn moet het designplatform van Figma geïntegreerd worden in Adobe’s Creative Cloud-software.
Op de beurs worden de overnameplannen zeer lauw ontvangen. Investeerders menen dat Adobe veel te veel zal betalen voor Figma. Het bedrijf werd na een kapitaalsinjectie in juni 2021 op tien miljard dollar gewaardeer; Adobe legt dus dubbel zo veel neer. De aandelen van Adobe openen straks de beurs met een daling van dertien procent.
Adobe houdt vandaag om 16u CET een investeerdersbijeenkomst om zijn kwartaalresultaten toe te lichten. De overname van Figma zal ongetwijfeld een heet gespreksonderwerp zijn. Als er tijdens de conferentie nog nieuwe informatie naar buiten komt, vullen we dit artikel verder aan.