Adobe aangeklaagd: klanten zitten vast in moeilijk opzegbaar abonnement

Softwaregigant Adobe is aangeklaagd door het Amerikaanse ministerie van Justitie omdat het niet duidelijk communiceert over de kosten die verbonden zijn aan moeilijk opzegbaar maandelijks abonnement.  

De Amerikaanse overheid heeft Adobe en twee van zijn leidinggevenden aangeklaagd omdat het bedrijf niet duidelijk communiceert over de voorwaarden van zijn abonnement en de bijhorende kosten ervan bij vroegtijdige uittreding. Verder maakt Adobe het moeilijk om zijn abonnement op te zeggen waardoor klanten vast komen te zitten. Het Amerikaanse ministerie van Justitie diende bijgevolg een klacht in, op verzoek van de Federal Trade Commission (FTC), die meerdere klachten van consumenten ontving.  

Onduidelijke voorwaarden

De Federal Trade Commission (FTC) onderneemt actie tegen Adobe, omdat het klanten zou misleiden met zijn ‘jaarlijks betaalde, maandelijkse abonnement’. Niet alleen het softwarebedrijf zelf, maar ook twee van zijn leidinggevenden zijn aangeklaagd: David Wadhwani, president van Adobe’s digitale mediabedrijf, en Maninder Sawhney, vice-president van Adobe. 

lees ook

Adobe definieert standpunt over AI in nieuwe servicevoorwaarden

Volgens de klacht zou Adobe zijn consumenten in de richting van het “jaarlijks betaalde, maandelijkse” abonnement sturen, zonder duidelijk te communiceren dat het vroegtijdig opzeggen hiervan honderden dollars kan kosten. In de kleine lettertjes zou namelijk staan dat bij een vroegtijdige beëindiging van het abonnement in het eerste jaar, vijftig procent van de resterende maandelijkse betalingen vergoed moeten worden. 

“Amerikanen zijn het beu dat bedrijven de bal verbergen tijdens het aanmelden van een abonnement en vervolgens wegversperringen opwerpen wanneer ze proberen op te zeggen. De FTC zal zich blijven inzetten om Amerikanen te beschermen tegen deze illegale handelspraktijken.”, zegt Samuel Levine, directeur van het Bureau of Consumer Protection van de FTC. 

Moeilijke uittreding

Verder heeft de klacht ook betrekking op de moeilijke uittreding voor consumenten. Er wordt beweerd dat de annuleringsprocedures van Adobe het consumenten moeilijk maken. Consumenten zouden bij annulering gedwongen door talloze pagina’s moeten navigeren om tot de opzegging te komen.  

Het Amerikaanse ministerie van Justitie eist nu een gerechtelijk bevel dat Adobe een einde maakt aan deze ‘misleidende praktijken’, en wil dat Adobe de consumenten compenseert voor ‘onterecht geïnde kosten’.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home