Proximus lanceert chatbot als eerste aanspreekpunt bij cyberbedreigingen

Proximus lanceert chatbot als eerste aanspreekpunt bij cyberbedreigingen

Proximus lanceert een gratis online chatbot getraind op basis van betrouwbare informatie over online veiligheid. Iedereen kan vragen stellen over online veiligheid, een verdachte link of een twijfelachtige mail.

Proximus lanceert een tool die mensen moet helpen om het hoofd te bieden aan digitale uitdagingen op vlak van beveiliging en fraude. De tool neemt de vorm aan van een chatbot. Daar kan iedereen vragen aan stellen. De chatbot begrijpt een gewone vraag in natuurlijke taal, en haalt in overzichtelijke vorm relevante informatie boven.

Vraag je bijvoorbeeld of en link te vertrouwen is, dan lanceert de tool een stappengids over hoe je een link kan checken, met daarin tips zoals met je muis boven de hyperlink bewegen, en een verwijzing naar de online linkchecker van Safeonweb.

lees ook

Ookla kroont Orange tot Belgische 5G-kampioen, Proximus leidt met glasvezel

In tegenstelling tot bijvoorbeeld ChatGPT is de chatbot van Proximus getraind om een gecureerde dataset met content van een tiental erkende bronnen. Het gaat daarbij om informatie van onder andere het CCB en Child Focus. Proximus geeft aan de tool geregeld te zullen bijwerken.

Voor iedereen toegankelijk

De chatbot is vrij toegankelijk voor iedereen. Proximus wil zo klanten en niet-klanten helpen om online veilig te zijn. Tegelijkertijd geldt de tool met bijhorende bewustwordingscampagne als een interessante marketingpiste, waarmee Proximus zichzelf in de verf zet als betrouwbare beveiligingsspecialist. De chatbot is immers “Aangedreven door de kennis van Proximus
en zijn cyberbeveiligingspartners.”

Hoe dan ook komt de chatbot tegemoet aan een actueel probleem. Online misleiding, phishing en fraude worden alsmaar prevalenter en herkennen is niet altijd eenvoudig. Terzelfdertijd worden mensen vaker alleen geconfronteerd met risico’s, bijvoorbeeld omdat ze thuiswerken, of omdat ze alleen onderweg plots een ‘dringende’ sms ontvangen. Iemand snel om raad vragen, is dan niet altijd vanzelfsprekend. De chatbot neemt de vorm aan van een betrouwbare laagdrempelige raadgever. De bot is beschikbaar achter via proximus.be/onlineveiligheid.