Meta AI in WhatsApp gaat je interacties inzetten voor advertenties

Meta AI in WhatsApp gaat je interacties inzetten voor advertenties

Meta geeft aan dat het interacties met Meta AI zal gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te serveren, in een zet die niemand mag verbazen.

Gebruik je Meta AI (de blauwe cirkel in WhatsApp)? Dan mag je binnenkort advertenties verwachten op basis van die interacties. Meta gaat de komende weken notificaties uitsturen rond de plannen en hoopt ze vanaf 16 december te implementeren.

Het is onwaarschijnlijk dat dat ook vanaf dag één zal lukken voor EU-gebruikers. In de EU duurt de uitrol van privacygevoelige zaken doorgaans langer. Meta geeft wel heel duidelijk aan dat het de ambitie is om de AI-chatbot snel wereldwijd in te zetten ter ondersteuning van de eigen advertentiemachine.

lees ook

WhatsApp-alternatief Signal groeit snel in België: wat is het, en waarom is de app populair?

Alle interacties met Meta AI zullen gebruikt worden om advertenties te personaliseren, zowel geschreven als via spraak. Meta belooft wel dat het geen conversaties over onderwerpen zoals politieke voorkeur, geloof of medische vragen zal gebruiken voor advertenties. Het spreekt voor zich dat interacties over die onderwerpen met Meta AI dan als dusdanig herkend dienen te worden en dat Meta de informatie wel heeft.

WhatsApp als reclametool

Dat Meta AI een tool is voor reclame, mag niemand verbazen. Meta verdient zijn geld met gepersonaliseerde advertenties. Producten zoals Facebook en Instagram zijn vanuit financieel standpunt weinig meer dan reclameborden die het bedrijf daarvoor kan inzetten. Voor WhatsApp was dat lange tijd een probleem: berichten zijn end-to-end versleuteld en de inhoud kan dus niet worden gebruikt voor reclame. Bovendien stond Meta onder druk sinds de aankoop van WhatsApp om ook andere advertenties uit de chat-app te weren.

Via Meta AI heeft het bedrijf nu een omweg gevonden om toch geld te verdienen met WhatsApp-gebruikers. De AI-app zit heel zichtbaar verwerkt in WhatsApp en de andere diensten van Meta waaronder Messenger en Facebook. De blauwe bol uitschakelen kan niet. Verder is het mogelijk om rechtstreeks vanuit conversaties Meta AI te betrekken, tenzij je die functie diep in de menu’s helemaal uitschakelt. Voor de volledigheid: metadata (met wie je chat, hoe vaak en wanneer) wordt al gebruikt om Meta’s advertentienetwerk te voeden.

End-to-end-to-Meta

Wie niet aan de heel zichtbare bol kan weerstaan en Meta AI gebruikt, stemt in met de gebruiksvoorwaarden. Meta heeft ontdekt dat het end-to-end-versleuteling helemaal niet hoeft uit te schakelen om mee te lezen: gebruikers delen uit zichzelf informatie uit hun berichtenapps met Meta AI. Op die manier wordt WhatsApp voor Meta een nieuwe bron van informatie om advertenties mee te personaliseren.

Meta AI is als een postbode die enveloppen netjes gesloten aflevert, dan mee aan de keukentafel komt zitten en zijn luisterend oor aanbiedt terwijl je je brieven doorneemt, helemaal gratis. Schrik echter niet als er een dag later flyers in je brievenbus zitten met betrekking tot de inhoud van de brief waarover je gesproken hebt.

Verwachtingen van gebruikers

Meta van zijn kant spreekt van ‘gepersonaliseerde ervaringen’. “Veel mensen verwachten dat hun interacties ervoor zorgen dat wat ze zien, relevanter is”, klinkt het.

Wie berichten wil sturen zonder metadata te delen met Meta, en zonder het risico op het delen van informatie met Meta AI, kan Signal gebruiken. Die app wint aan populariteit en biedt dezelfde functies en dezelfde end-to-end-versleuteling (WhatsApp gebruikt het algoritme van Signal), maar oogst geen data van gebruikers.