Bijna negen op de tien bedrijfsleiders van organisaties die in het verleden al te maken kregen met een ransomware-aanval, zou de volgende keer ervoor kiezen het losgeld te betalen.
Uit onderzoek van Kaspersky naar de houding van bedrijfsleiders over ransomware, blijkt de bereidheid om mee te werken met de aanvallers te verhogen bij een tweede aanval. In organisaties die nog uit handen bleven van cybercriminelen is de bereidheid eveneens niet min (67%). Bij deze organisaties wordt wel door 85 procent aangegeven dat er pas op betalen wordt overgegaan na zelf te proberen gegevens te herstellen.
Bedrijfsleiders van organisaties die eerder werden aangevallen, betalen in 33 procent van de gevallen onmiddellijk het gevraagde losgeld. Betaalden de organisaties ook bij de vorige ransomware-aanval, dan is het vrijwel zeker dat dit na een toekomstige aanval ook gebeurt (97%).
Betalen goedkoper
Het onderzoek verklaart waarom zoveel organisaties beslissen om te betalen: “Deze bereidheid van bedrijven om te betalen kan worden toegeschreven aan het feit dat ze niet goed weten hoe ze op dergelijke bedreigingen moeten reageren, of aan de tijd die het kost om gegevens te herstellen, aangezien bedrijven meer geld kunnen verliezen aan het wachten op gegevensherstel dan aan het betalen van losgeld.”
lees ook
Laat iemand anders maar CEO zijn: hoe een valse cyberaanval ons miljoenen kost
Het onderzoek ‘How business executives perceive ransomware threat’ werd uitgevoerd door Kaspersky. De onderzoekers bevroegen 900 bedrijfsleiders uit Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Afrika, Rusland, Europa en Azië-Pacific.