Google verwijdert 5,1 miljard advertenties met behulp van AI

google ai workspace agentspace

Uit een rapport van Google blijkt dat 5,1 miljard malafide advertenties in 2024 werden geblokkeerd met behulp van AI.

Google heeft in 2024 meer dan 5,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd wegens schending van het advertentiebeleid. Dat blijkt uit het nieuwe Ads Safety Report, waarin het bedrijf de impact van artificiële intelligentie op advertentiebeveiliging centraal stelt. Meer dan 9,1 miljard advertenties kregen beperkingen opgelegd.

Advertenties

Volgens Google speelt AI een steeds grotere rol in de strijd tegen schadelijke advertenties. Dankzij systemen zoals het Gemini-model en andere geavanceerde large language models (LLM’s), kan Google sneller en nauwkeuriger optreden tegen misbruik. Deze modellen herkennen verdachte patronen met minder data dan voorheen, waardoor kwaadwillende adverteerders al vroeg in het proces worden tegengehouden.

Zo werden 39,2 miljoen adverteerdersaccounts opgeschort, meestal nog vóór er advertenties werden getoond. Ook werden advertenties van meer dan 1,3 miljard webpagina’s verwijderd. In 97 procent van die gevallen speelde AI een centrale rol bij de detectie van de overtreding.

Advertenties die in strijd zijn met regels rond misleiding, valse financiële diensten, schending van merkrechten en gevaarlijke producten vormen de grootste categorieën. In totaal legde Google beperkingen op aan 9,1 miljard advertenties. Daarnaast werden ruim 222.000 advertenties verwijderd van websites van uitgevers.

Scams en verkiezingen

Een opvallende trend in 2024 was het gebruik van deepfakes voor oplichting. Google vormde een gespecialiseerd team van meer dan 100 experts dat meer dan 700.000 accounts van malafide adverteerders opspoorde en verwijderde. Door deze ingreep daalde het aantal meldingen van dergelijke advertenties met 90 procent.

lees ook

Google helpt je binnenkort AI-afbeeldingen op te sporen

Ook verkiezingsbeveiliging stond hoog op de agenda. In een jaar waarin de helft van de wereldbevolking stemde, zette Google extra stappen om manipulatie via advertenties tegen te gaan. Meer dan 8.900 verkiezingsadverteerders werden geverifieerd. Tegelijk verwijderde Google 10,7 miljoen advertenties van niet-geverifieerde accounts. Het bedrijf introduceerde ook verplichte transparantie over het gebruik van AI in verkiezingsadvertenties.