De Europese Commissie verzoekt grote e-commerce- en mediaplatformen om meer data met elkaar te delen om oplichters aan te pakken die het coronavirus gebruiken voor hun scams. Sinds het verspreiden van het virus staan internet platformen vol met lokale advertenties voor beschermingsmiddelen van slechte kwaliteit en andere dubieuze producten omtrent het coronavirus.
Het effect van advertenties voor onbetrouwbare beschermingsmiddelen gaat veel verder dan consumenten die opgelicht worden. Consumenten denken onterecht dat ze door de producten beschermd worden tegen het virus. Sommige internet oplichters verkopen zelfs een medicijn tegen het virus, terwijl er nog geen bestaat.
In een statement vertelt Didier Reynders, de EU Commissaris voor justitie het volgende: “We weten dat samenwerken met de grote online platformen essentieel is om consumenten te beschermen tegen illegale praktijken. Daarom moedig ik de platformen aan om zich te verenigen data uit te wisselen om sterker op te treden tegen oplichters. We moeten wendbaarder zijn tijdens de tweede golf die Europa momenteel treft.”
Samenwerking met 11 grote tech-platformen
Reynders sprak met 11 online platformen, waaronder Amazon, Alibaba/AliExpress, eBay, Facebook, Google, Microsoft/Bing, Rakuten en Verizon Media/Yahoo. Tijdens deze gesprekken verzocht Reynders tech-bedrijven om meer doen om een nieuwe golf aan oplichtingen tegen te gaan.
Sinds maart dit jaar heeft de EU-Commissie al regelmatig contact met de elf platformen. Vanaf dat moment dringt de EU aan om samen te werken in hun reactie op de coronavirusgerelateerde oplichtingen. Volgens de EU-Commissie heeft de actie ervoor gezorgd dat miljoenen illegale advertenties zijn verwijderd. Ook heeft het gezorgd voor een sterke daling in het aantal nieuwe coronagerelateerde advertenties.
Nieuwe wetgevingen op komst
Er komen binnenkort strengere regels over wat e-commerce platformen mogen verkopen in Europa. Komende maand onthullen regionale regelgevers een pakket aan voorstellen om bestaande e-commerce regels te updaten. Volgens het voorstel moeten platformen meer verantwoordelijkheid nemen voor illegale content en gevaarlijke producten.
Een tweede pakket aan regels, de Ditigal Markets Act, introduceert aanvullende regels voor een subgroep van digitale platformen die een dominante marktpositie hebben. De regels stellen de grote platformen onder meer verplicht om data te delen met hun concurrenten. Met deze eis wil de Europese Commissie zorgen voor eerlijkere concurrentie tussen tech-bedrijven.