Telecomoperator Orange Belgium ontdekte eind juli een cyberaanval op een van zijn IT-systemen, waarbij 850.000 klantenaccounts zijn gelekt.
Eind juli werd Orange Belgium het slachtoffer van een cyberaanval. Hierbij werden zo’n 850.000 klantenaccounts gelekt. Het bedrijf benadruk in zijn persbericht dat het niet om kritieke gegevens gaat. Getroffen klanten werden reeds op de hoogte gebracht. “We raden klanten aan waakzaam te blijven voor verdachte communicatie”, aldus Orange Belgium.
850.000 klantenaccounts gelekt
De cyberaanval die eind juli plaatsvond bij Orange Belgium gaf hackers ongeoorloofde toegang tot 850.000 accounts. Van zodra de teams van Orange de inbreuk opmerkten, werd de toegang meteen geblokkeerd. Het bedrijf benadrukt dat het niet gaat om kritieke informatie zoals mailadressen, bankgegevens of wachtwoorden. De hackers konden wel de naam, voornaam, telefoonnummer, simkaartnummer, PUK-code en het tariefplan van klanten inzien.
lees ook
Hoe goed zijn Belgische bedrijven gewapend tegen cyberaanvallen?
Orange Belgium heeft ondertussen de nodige stappen gezet en een officiële klacht ingediend. De telecomoperator waarschuwt klanten om alert te zijn bij verdachte communicatie. De getroffen klanten werden reeds op de hoogte gebracht via e-mail of sms. “Geef in geen geval uw gebruikersnamen of wachtwoorden door, zelfs niet aan Orange”, luidt het in de mail aan klanten.