Cyberaanval bij Orange Belgium geeft hackers toegang tot 850.000 klantenaccounts

orange @ mwc

Telecomoperator Orange Belgium ontdekte eind juli een cyberaanval op een van zijn IT-systemen, waarbij 850.000 klantenaccounts zijn gelekt.

Eind juli werd Orange Belgium het slachtoffer van een cyberaanval. Hierbij werden zo’n 850.000 klantenaccounts gelekt. Het bedrijf benadruk in zijn persbericht dat het niet om kritieke gegevens gaat. Getroffen klanten werden reeds op de hoogte gebracht. “We raden klanten aan waakzaam te blijven voor verdachte communicatie”, aldus Orange Belgium.

850.000 klantenaccounts gelekt

De cyberaanval die eind juli plaatsvond bij Orange Belgium gaf hackers ongeoorloofde toegang tot 850.000 accounts. Van zodra de teams van Orange de inbreuk opmerkten, werd de toegang meteen geblokkeerd. Het bedrijf benadrukt dat het niet gaat om kritieke informatie zoals mailadressen, bankgegevens of wachtwoorden. De hackers konden wel de naam, voornaam, telefoonnummer, simkaartnummer, PUK-code en het tariefplan van klanten inzien.

lees ook

Hoe goed zijn Belgische bedrijven gewapend tegen cyberaanvallen?

Orange Belgium heeft ondertussen de nodige stappen gezet en een officiële klacht ingediend. De telecomoperator waarschuwt klanten om alert te zijn bij verdachte communicatie. De getroffen klanten werden reeds op de hoogte gebracht via e-mail of sms. “Geef in geen geval uw gebruikersnamen of wachtwoorden door, zelfs niet aan Orange”, luidt het in de mail aan klanten.

Teleurstelling

Volgens ethisch hacker Inti De Ceukelaire doet Orange onvoldoende om de getroffen klanten te beschermen. Het gevaar zou volgens hem groter zijn dan de communicatie doet vermoeden. “Voor sommige mensen is die informatie van cruciaal belang om hun veiligheid te garanderen”, aldus De Ceukelaire aan vrtnws.

Orange spreekt in zijn communicatie over “geen kritieke gegevens” die gelekt zijn, maar De Ceukelaire ziet dat anders. “Voor sommige mensen is zo’n simkaartnummer van cruciaal belang om hun veiligheid te garanderen. Wie je PUK-code heeft, kan ook je PIN-code resetten.”

De Ceuckelaire adviseert de getroffen klanten om een nieuw simkaartnummer en PUK-code aan te vragen. “Als ze bij Orange echt uit zijn op de bescherming van hun gebruikers, dan veranderen ze die simkaartnummers en PUK-codes. Nu leggen ze de verantwoordelijkheid bij de gebruikers”, besluit hij.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 20 augustus 2025 en kreeg een update met de recentste informatie.