Google test een nieuwe functie waarmee het komaf wil maken met cookies van derden. Deze nieuwe Tracking Protection-functie wordt vandaag tijdens de testfase bij één procent van de Chrome-gebruikers uitgerold.
Enkele maanden geleden kondigde Google aan dat het de strijd wil aangaan tegen cookies van derden in de Chrome-browser. Een eerste stap om dit doel te bereiken, is een nieuwe privacy-functie die binnenkort getest wordt, namelijk de Tracking Protection. De testfase die vandaag ingaat, wordt wel beperkt tot slechts één procent van de gebruikers, op willekeurige basis uitgekozen. Geselecteerde gebruikers ontvangen een melding wanneer ze Chrome op desktop of Android openen.
lees ook
Edge stagneert in 2023, Chrome domineert met 65% marktaandeel
Tracking Protection
Een cookie van derden is een stuk code dat aan een website wordt toegevoegd door bedrijven die niet rechtstreeks betrokken zijn bij de organisatie achter die website. Deze cookies stellen bedrijven in staat om elke digitale stap van jou als gebruiker te volgen. Denk bijvoorbeeld aan een tracking-cookie van Facebook op een nieuwswebsite.
Om de privacy-functionaliteiten bij Chrome te verbeteren, introduceert Google de Tracking Protection tool. Deze beveiligingsfunctie zou de toegang van websites tot third-party cookies kunnen verhinderen.
Testfase vanaf 4 januari 2024
Op 4 januari 2024 start de uitrol van deze nieuwe privacy-functie. Slechts één procent van de Chrome-gebruikers wereldwijd, die op willekeurige basis wordt geselecteerd, zal tijdens deze testfase toegang hebben tot de functie. Google schat dat de uitrol voor iedereen zal plaatsvinden in de tweede helft van 2024.
Indien een website niet werkt zonder deze cookies, kunnen gebruikers die cookies voor de desbetreffende website tijdelijk inschakelen. Google vermeldde in een blog in oktober dat websites die afhankelijk zijn van third-party cookies de tijd krijgen om wijzigingen door te voeren, zodat hun website kan blijven werken.
Het is ergens frappant dat Google de kaart van de privacy trekt voor dergelijke cookies, aangezien het bedrijf zelf het gros van z’n inkomsten uit (gerichte) digitale advertenties haalt. Langs de andere kant zal de verminderde mogelijkheid om mensen te volgen op het net vooral concurrenten treffen.
Dit artikel verscheen origineel op 15 december 2023. De tekst kreeg een update met de recentste informatie.