De populaire JavaScript-bibliotheek Standard bestookt ontwikkelaars sinds kort met advertenties in hun terminal. De banners worden gepresenteerd door een nieuw project met de naam Funding, dat in de release van vorige week aan Standard werd toegevoegd.
Standard is een JavaScript-stijlgids, linter en automatische codefixer, en lijkt sinds kort het eerste advertentiesysteem in JavaScript-bibliotheken te hebben geïmplementeerd, aldus ZDNet. In de release van vorige week (versie 14.0.0) werd een nieuwe bibliotheek met de naam Funding toegevoegd, die banneradvertenties weergeeft in de terminal van een gebruiker. Dat zorgt voor ergernis, maar ook begrip onder ontwikkelaars.
Funding
Het idee achter Funding is dat bedrijven advertentieruimte kopen in terminals van mensen. Het Funding-project deelt zijn winst vervolgens met opensourceprojecten, die zich hebben aangemeld om de advertenties weer te geven.
“Feit is dat onderhouders van opensourcesoftware geld nodig hebben, Er zullen misschien betere oplossingen komen, maar in tussentijd advertenties tolereren, is een kleine prijs om te betalen. Hoewel ik het niet leuk vind om advertenties in deze ruimte te zien, begrijp ik de noodzaak ervan en steun ik deze volledig”, zegt Vincent Weevers, een ontwikkelaar uit Nederland.
Weevers is een van de mensen die denkt dat het plaatsen van advertenties een goede manier is om geld in te zamelen voor cruciale opensourceprojecten, die zichzelf altijd moeilijk hebben kunnen financieren.
Toch zijn er ook Java-ontwikkelaars die er niets van moeten hebben, zoals de in de VS gevestigde ontwikkelaar Vuk Petrovic: “Mijn terminal is het laatste bolwerk, het laatste toevluchtsoord van ‘vrede’, dat me niet de hele dag door advertenties van corporate overlords laat zien. Ik ben fel tegen dit idee, omdat ik geloof dat het fundamenteel tegen het opensource-ethos is, dat we de afgelopen decennia hebben opgebouwd.”
Onnodig ingewikkeld
Bovendien heerst er angst dat advertentiebanners hun weg zullen vinden naar logboeken. Iets wat het debuggen van apps onnodig ingewikkeld zou maken. “Ik wil geen advertenties in mijn CI-logboeken zien en ik haat het wat dit zou betekenen als andere pakketten dit zouden gaan doen. Sommige JS-pakketten hebben tientallen, honderden of zelfs meer dependencies. Kan je je voorstellen hoe het eruit zou zien, als elk pakket dit zou doen?”, aldus Robert Hafner, een ontwikkelaar uit Californië.
OpenCollective
Voor nu toont alleen de Standard-bibliotheek banneradvertenties, maar het project zal naar verwachting in de loop van de tijd populairder worden. Waarschijnlijk vergelijkbaar met hoe het OpenCollective-project het afgelopen jaar in populariteit is gegroeid.
OpenCollective is vergelijkbaar met Funding, maar in plaats van banneradvertenties van bedrijven te tonen, toont het OpenCollective-project donatieverzoeken. Hierin worden ontwikkelaars gevraagd via een bericht na installatie geld te doneren aan een bepaald project.
Gerelateerd: Microsoft koopt jClarity om Java-workloads op Azure te optimaliseren