Dronespecialist DJI zet in op landbouwsector

Met dalende interesse van consumenten richt DJI zich meer op professionele nichemarkten. Vooral in de landbouwsector ziet de droneboer veel potentieel.

Eén derde van het beschikbare landbouwgebied in China kan bewerkt worden met de hulp van drones, zo redeneert DJI, dus dat kunnen maar beter exemplaren uit de eigen stal zijn. De dronebouwer zet in eerste instantie in zijn thuismarkt sterk in op toepassingen binnen de landbouwsector. Dat vertaalde zich concreet in de verkoop van 20.000 exemplaren aan Chinese boeren. Die drones worden voorlopig vooral in gezet voor de verspreiding van pesticiden.

De zet is ietwat verrassend voor DJI, dat zich toch vooral profileert als een bouwer van vliegende hoogkwalitatieve camera’s. Met een line-up die van prosumer naar een volledig pro-portfolio gaat, blijft dat wel de focus van het bedrijf. Volgens IDC verkocht DJI in 2017 nog 375.000 drones in die categorie, wat het bescheiden succes in de landbouwsector natuurlijk in perspectief plaatst.

Evolutie

Toch is de evolutie niet onlogisch. Drones evolueerden snel van hebbedingen voor consumenten naar tools voor professionals. Ze vervangen daarbij steeds vaker bemande helikopters, niet alleen voor audiovisuele toepassingen, maar ook voor bijvoorbeeld de inspectie van zendmasten of elektriciteitsleidingen. Verder experimenteren e-commercegiganten wereldwijde met een geautomatiseerde levering van pakketjes met de hulp van drones.

In ons land ligt het innovatieve gebruik van drones wat moeilijker. De overheid stemde immers een erg restrictieve wetgeving die het gebruik van de dingen sterk aan banden legt en autonome exemplaren de facto verbiedt.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home