Office 365 ligt nog steeds plat in grote delen van België en Europa (update)

Office 365

Raak je niet aan je mailbox? Je bent niet alleen. Sinds enkele uren is er een storing aan de gang bij Microsoft Office 365. Het epicentrum ligt in België, Nederland en het VK, maar over heel Europa melden gebruikers problemen.

Update met nieuwste info onderaan.

Sinds een donderdagvoormiddag is Office 365 niet meer toegankelijk voor verschillende gebruikers. Het probleem lijkt specifiek bij de mailbox te liggen. De oorzaak ligt volgens Microsoft bij een deel van de mailbox-database dat om nog onbekende reden gedegradeerd is geraakt. Dat maakt Microsoft zelf bekend via de administratorconsole van Office 365. Iedereen die via het getroffen stuk van de infrastructuur verbinding maakt met zijn mailbox, krijgt te maken met de downtime.

https://twitter.com/MSFT365Status/status/1088374207069720576

Volgens de website downdetector.com situeren de problemen zich vooral in onze regio. Dat wil niet zeggen dat iedereen die in België of Nederland Office 365 gebruikt, getroffen is. De relevante variabele is niet van waar je probeert te verbinden, maar waar Microsoft de informatie voor jouw account bewaart. Verbinden via een ander netwerk heeft dus geen zin.

Getroffen accounts zijn ontoegankelijk zowel via de Outlook-client als via de webclient. Outlook.office365.com is wel bereikbaar, maar wie last heeft van de problemen wordt getrakteerd op een blanco pagina na het inloggen. Momenteel onderzoekt Microsoft de zaak. Een timing voor een oplossing is nog niet bekend.

Microsoft laat via Twitter weten de oorzaak van het probleem te hebben gevonden. “We hebben vastgesteld dat een deel van de domain controller-infrastructuur (verantwoordelijk voor onder andere authenticatie, red.) niet reageert, waardoor time-outs voor gebruikers ontstaan”, klinkt het. Er worden momenteel stappen ondernomen om de problemen te verhelpen.

https://twitter.com/MSFT365Status/status/1088434889014370304

Intussen reageerde ook Microsoft in een statement aan Techzine: “Een beperkte subset van Enterprise-klanten in Europa ervaren problemen bij de toegang tot Exchange Online. Er is geen impact op consumenten. We zijn volop bezig om dit zo snel mogelijk op te lossen. Administrators kunnen de status hiervan nakijken in het Admin Center”, aldus een woordvoerder.

Update 25/01/2019, 12u10

Hoewel enkele Enterprise-klanten van Office365 aan Techzine bevestigen dat ze intussen terug toegang hebben tot hun mail, lijken de problemen nog steeds niet van de baan. In een nieuwe tweet spreekt Microsoft van time-outs in de Exchange authenticatie-infrastructuur. Het probleem wordt nog steeds onder EXT172491 gecategoriseerd, en de problemen met de domain controller die gisteren begonnen, liggen aan de basis.

https://twitter.com/MSFT365Status/status/1088735473223286785

Intussen klagen sommige gebruikers op Twitter dat hun organisatie al anderhalve dag niet meer goed kan functioneren door de panne. Over de precieze oorzaak, alsook de reden waarom er mitigatie van het probleem zo moeilijk is, kan Microsoft naar eigen zeggen nog niet communiceren. Ook een timing voor een definitieve oplossing blijft uit.

Update 28/01, 10u05

De problemen lijken van de baan.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home