Een fout in Outlook komt vaker voor dan je denkt, omdat de software automatisch updatet. Hoe je zo’n foute update terugrolt, lees je hier.
Wie Outlook gebruikt binnen een Microsoft 365-abonnement weet dat de software doorgaans stabiel draait, maar soms kan het mislopen. Mocht het noodlot toeslaan dat bijvoorbeeld de software niet meer opent of je mails gaan niet meer buiten, dan ligt dat vaak aan allerhande problemen.
We gaan in deze how-to niet elke case apart behandelen, maar we geven je wel graag de oplossing die in 90 procent van de gevallen werkt. Vaak gaat zo’n probleem gepaard met een recente update die de software automatisch heeft geïnstalleerd. De enige oplossing is om die update te verwijderen, het equivalent van een pc opnieuw opstarten wanneer Windows 11 of Windows 10 vervelend doet.
-
Nieuwste update verwijderen
Om de nieuwste Outlook-update te verwijderen in Windows 11 (of Windows 10), dien je onderstaande stappen te doorlopen:
- Klik op de Start-knop en typ in de zoekbalk Opdrachtprompt
- Rechterklik op het resultaat en kies Als administrator openen
- Knip en plak deze tekst in het opdrachtprompt zonder de aanhalingstekens en druk op Enter: ‘cd %programfiles%\Common Files\Microsoft Shared\ClickToRun’
- Doe hetzelfde met deze tekst: ‘exe /update user updatetoversion=16.0.16924.20124’
Je merkt in de laatste opdracht dat je een versienummer moet kiezen. De meest stabiele op het moment van schrijven is bovenstaande versie in het voorbeeld. Om te zoeken welke versie je op dit ogenblik gebruikt, klik je op Bestand links boven en daarna rechts Office-account. Onder Info over Outlook kan je je Outlook-versie terugvinden.
Lees je dit artikel een jaar na datum, zoek dan op wat vandaag de nieuwste, stabiele Outlook-versie is zonder problemen. Typ dat versienummer in hierboven.
Benieuwd naar onze andere tips? Waarom passkeys gebruiken en hoe doe je dat in Windows 11 lees je hier. Lees ook zeker onze how-to over hoe je in Windows 11 handig kan werken met verschillende desktops op één scherm.