Hoe activeer je de out of office in Outlook

Er zijn nog maar weinig bedrijven die vlot kunnen werken zonder e-mail. Deze vorm van communicatie zit zo ingebakken in het professionele leven, dat het een vanzelfsprekendheid is. Wanneer je je inbox een aantal dagen wat minder gaat controleren is het dus best handig en wel zo beleefd om dat even te laten weten, via een automatisch antwoord. Zo’n bericht staat (vrij) algemeen gekend als een Out Of Office of kortweg OOO.

Ideaal betekent minder toegang tot je mailbox dat je met verlof bent en geniet van een deugddoende vakantie. Helaas kan het ook zijn dat je ziek bent en dat zelfs mails lezen je keelpijn nog erger maakt. Een andere mogelijkheid is dat je op pad bent voor het werk, al dan niet in het buitenland. Dan kan het best zijn dat je het te druk hebt met netwerken of aandachtig luisteren naar de uitleg tijdens een fabrieksbezoek.

Laat dat dan even weten aan de mensen die je tijdens die periode mailen, met een automatisch out of office-berichtje. Velen weten natuurlijk niet dat jij even niet aan je computer of telefoon gekluisterd gaat zitten. Zo’n berichtje is snel ingesteld, maar soms mag er wel wat denkwerk worden gewijd aan het opstellen ervan. We vertellen je hier hoe en wat als je dat in Microsoft Outlook wil doen.

Eerst kijken we naar de desktop-app, omwille van de eenvoudige reden dat dat de geprefereerde versie is op de redactie. Daarna gaan we ook nog over de webversie en de mobiele app.

  • Stap 1 – Open Outlook

    Voor je tegen iedereen kan zeggen dat je je mailbox een tijdje niet of amper gaat bekijken, moet je die wel nog even openen. Via desktop klik je gewoon het Outlook-icoontje aan in de taakbalk. Staat die daar toch niet in? Dan ga je zonder extra geld te ontvangen langs Start en klik je Outlook daar aan. Wij zijn wel fan van de taakbalk, als je de app dagelijks gebruikt.

  • Stap 2 – Ga naar de juiste pagina

    Klik in desktop op Bestand, linksboven en vervolgens op ‘Automatische antwoorden’. Je krijgt meteen een kadertje te zien waarop je bijna alles kan invullen. Duid ‘Automatische antwoorden verzenden’ aan en je bent klaar om je boodschap aan te maken.

  • Stap 3 – Op- en instellen

    Allereerst geef je aan dat je bericht enkel tijdens een bepaalde periode moet worden verzonden en geef je een begin- en einddatum in en doe je hetzelfde voor het tijdstip.

    Dan komt het leukste, de eigenlijke tekst. Daarin kan je nog een onderscheid maken tussen eentje voor mensen binnen of buiten je organisatie. Die eerste kan misschien wat meer casual, al naargelang de sfeer binnen je bedrijf. Dat is op zich ook een factor voor die tweede, maar die gaat meestal toch wat formeler zijn. Voor buiten je bedrijf kan je nog een onderscheid maken tussen alleen je contactpersonen en iedereen buiten je organisatie. We raden aan om dat laatste aan te duiden, je weet nooit wie jou net mailt wanneer je niet meteen kan antwoorden.

    Lees alles nog een keer goed na en klik op ok. Je bericht staat nu klaar op de gewenste dagen. Klik op het pijltje linksboven en je bent weer in je inbox.

     

We gaan nu nog even kort over de twee andere opties. Een groot deel daarvan gaat ongeveer hetzelfde in z’n werk als de desktop-app, dus dit is minder uitgebreid.

  • Stap 1 – Open Outlook

    Voor de webversie ga je naar de site, klik je op Aanmelden en geef je je e-mailadres en wachtwoord in. Heel wat mensen hebben die waarschijnlijk echter bij hun favorieten staan en hoeven die daar gewoon aan te klikken.

    Als je de manier via de mobiele app wil weten, gaan we ervan uit dat je die al hebt gedownload. Dus activeer die op je telefoon of tablet. Is dat eerste toch niet het geval, dan weet je wat je te doen staat.

  • Stap 2 – Ga naar de juiste pagina

    Zowel bij de webversie als in de mobiele app moet je via Instellingen (het gekende rader-icoontje). Bij de mobiele app moet je dan wel eerst nog je profielfoto aanklikken.

    Ga vervolgens naar de sectie ‘E-mail’ (web) of kies je e-mailaccount (mobiel) en verschuif de knop voor ‘Automatische antwoorden’. Bij de mobiele app kan je hier al kiezen wie je automatisch antwoord te zien gaat krijgen.

     

  • Stap 3 – Op- en instellen

    Dan is het bijna hetzelfde als via de desktop-app, enkel in een beetje een aangepaste lay-out. Je geeft aan wat de begin- en einddatum is en doet hetzelfde voor het tijdstip. Vervolgens stel je de tekst(en) op en duid je de opties voor je agenda nog even aan.

    Afsluiten is eenvoudig: bij de webversie is dat gewoon X’en en opslaan, in de mobiele app ga je uit het scherm en vraagt het systeem nog even om te bevestigen.

  • Extra Stap 4 – Uitschakelen

    Gaat je vakantie niet door (jammer) of ben je genezen (hoera) en is de out of office niet meer nodig? Dan is het heel eenvoudig om dat weer uit te zetten. We zetten de drie versie op een rijtje:

    • Desktop-app: je kan bovenaan in het scherm, waarin je alles invulde, ‘Geen automatische antwoorden verzenden’ aangeven en de functie wordt uitgeschakeld
    • Webversie: verschuif de knop bovenaan opnieuw naar links en klik beneden op Opslaan
    • Mobiele app: de schuifknop in het venster waarin je alles invulde weer links zetten en bevestigen door op het pijltje of op het V-icoontje te klikken

De tekstjes die wij als voorbeeld gebruikten zijn natuurlijk net dat, voorbeelden. Al naargelang wat je wil uitstralen kan je een formele boodschap of net een heel casual bericht zetten. Misschien een grapje, als dat bij je stijl past.

In het geval dat je toch mag “gestoord” worden, kan je overwegen om je (werk)telefoonnummer toe te voegen aan je bericht, bijvoorbeeld voor dringende zaken. Dat is echter een overweging die je zelf moet maken, het is alleen een extra optie die we je niet willen onthouden.

Stiekeme extra tip

Wanneer je langer dan enkele dagen afwezig bent, kan een mailbox al snel stevig vollopen. Voor een aantal mensen hoeft dat niet eens zo lang te duren. Als je de vrijheid hebt, kan je bij het selecteren van de einddatum een extra dag instellen voor je out of office. Zo heb je op je eerste dag iets meer ademruimte om alle e-mails te verwerken die je opwachten bij je eerste dag terug. Maar doe dat alleen als je die optie hebt en je er geen collega’s mee tegen de borst stoot.

Man in glasses smiling behind desk with laptop

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home