In 2020 kocht Salesforce Slack voor een stevig bedrag. Intussen zijn we twee jaar verder. Heeft Slack zijn plaats gevonden binnen het ecosysteem van Salesforce? En wat met concurrent Microsoft Teams?
Salesforce is al lang meer dan de CRM-ticker waarmee het op de beurs genoteerd staat. “We blijven onszelf heruitvinden”, zegt Lien Ceulemans, Country Leader Belux, daarover. “Daarbij gaat het niet alleen om technologie, maar ook de manier waarop we klanten willen helpen. De noden zijn vandaag anders van voor of tijdens de covidpandemie.”
Digitale hoofdkwartier
Dat is nergens zo duidelijk als met de focus van Salesforce op het digitale hoofdkwartier. Het bedrijf positioneert zich vandaag als een partner in de modernisering en digitalisering van klanten met focus op een nieuwe manier van werken. Daar probeert Salesforce bedrijven te helpen aan de hand van de eigen ervaringen.
“We hebben de afgelopen jaren veel zelf gedaan bij Salesforce”, vertelt Ceulemans. “We moesten afspreken hoe we gingen samenwerken. Dat is meer dan gewoon beslissen dat iedereen op dinsdag moet komen. We moesten verdelen wanneer teams wel en niet naar kantoor komen, zodat ruimte en zeker ook tijd efficiënt gebruikt worden. Op kantoor moeten we bewust connecteren en op andere momenten moeten we net ongestoord werken.”
Asynchroon vergaderen
Salesforce experimenteerde zo met nieuwe strategieën, waarvan de asynchrone werkweken het meest in het oog sprongen. “In die weken was het de bedoeling geen echte meetings te houden”, verduidelijkt Ceulemans. Zo komen we bij het belang van Slack in Salesforce vandaag.
Asynchroon werken is één van de belangrijkste nieuwe capaciteiten geïntroduceerd op het samenwerkingsplatform sinds de overname door Salesforce. Dat betekent bijvoorbeeld dat jij je team niet in een videomeeting roept om updates te verzamelen rond een project, maar dat je een clipje opneemt met wat jij te zeggen hebt, waarop andere teamleden kunnen antwoorden wanneer dat goed uitkomt in hun workflow.
Die manier van werken is nieuw en maakt deel uit van wat Salesforce het Digital HQ noemt. Slack is een belangrijk deel van de nieuwe samenwerkingsstrategie van Salesforce, maar niet het enige. Ceulemans wijst erop dat Salesforce ook al Quip onder de arm had. “Dat is onze manier van samenwerken in één document.” Met Slack Canvas integreert het bedrijf intussen Quip binnen Slack.
Daarbij horen ook de Slack Huddles, waarmee je snel even kan samenwerken en waarvan nota’s nu automatisch behouden blijven. Zo’n Huddle is een audio-gesprek waar deelnemers snel in of uit kunnen springen, opnieuw in het teken van toegankelijkheid.
Slack-fundering
Salesforce wil de drempel om al dan niet digitaal samen te werken drastisch verlagen. Of een vergadering wel of niet online plaatsvindt, wordt zo steeds minder belangrijk. Slack is de fundering die dat mogelijk moet maken.
Daarbij hoort ook een technisch verhaal. Salesforce integreert zelf heel veel functionaliteit in Slack, zodat gebruikers data in het programma kunnen aanspreken zonder naar een ander venster te veranderen. Low-code-tools maken het verder mogelijk om workflows op maat te integreren.
Ceulemans verduidelijkt: “Zoekt een verkoper bijvoorbeeld informatie over sales-opportuniteiten, dan verschijnt de belangrijkste info meteen in Slack. Het platform ondersteunt niet enkel samenwerking om te communiceren, maar wordt een echt digitaal hoofdkwartier met ook andere toepassingen.”
Teams-concurrentie
Wat zegt dat over de concurrentie met Microsoft Teams? Salesforce ziet Slack niet als een rechtstreekse uitdager. “80 procent van de Slack-klanten heeft ook Teams”, verduidelijkt Deputy Country Leader Gianni Cooreman. “De oplossing dient net als Google Meet voor videoconferenties en pure chat”, vindt hij (al ziet Microsoft dat zelf wel anders).
“Slack is de centrale plek waar we systemen, processen en mensen connecteren”, gaat hij verder. “Denk aan onkostenvergoedingen, verlofaanvragen en zelfs onboarding van nieuwe werknemers: dat gebeurt via Slack in de plaats van de applicaties van Workday of Concur.”
Salesforce zelf gaat internationaal maar ook lokaal ver in de omarming van het Digital HQ-concept. Het bedrijf koos ervoor om zijn oude kantoren vaarwel te zeggen en zit nu op een nieuwe locatie vlakbij het centraal station in Brussel. Dat kantoor is helemaal ingericht om samenwerking te stimuleren. Werknemers worden er alleen verwacht wanneer gezamenlijke aanwezigheid een meerwaarde biedt. Bureaus voor individueel werk zijn zeldzaam. Salesforce voegt de daad bij het woord en toont hoe een hybride digitale omgeving kan werken, met Slack als steunpilaar.
Cultuurschok
Dat betekent niet dat de integratie met Slack helemaal zonder slag of stoot verloopt . Slack-werknemers hebben ondanks bovenstaande strategie soms het gevoel dat ze geen evenwaardige plaats hebben binnen de plannen van Salesforce. Bovendien zien ze hoe hun cultuur wordt verdrongen door die van Salesforce.
Dat is opvallend, maar misschien ook niet. Salesforce draagt kernwaarden zoals gelijkheid hoog in het vaandel. Tijdens ons bezoek aan het hoofdkantoor in Brussel wijst Ceulemans op de vele maatschappelijk relevante projecten die Salesforce ondersteunt, samen met interne projecten zoals Think Pink, die door het personeelsbestand gedragen worden. We kunnen ons dankzij onze ervaring met Salesforce wel voorstellen dat werknemers na een acquisitie een soort cultuurshock ervaren, ook al ligt de focus op positieve waarden.