In dit R&D-labo van Logitech wordt jouw volgende muis ontwikkeld

Logitech gunt ITdaily een exclusieve blik in hun R&D-labo waar ze werken aan de hardware van de toekomst.

Binnenkijken in het hart van de ontwikkeling van een bedrijf is zeldzaam voor een journalist. Fabrikanten willen zelden hun geheimen prijsgeven waarmee ze bezig zijn. In elk hoekje zoeken naar details kan je een inzicht geven in een toestel dat pas binnen twee jaar of later op de markt komt. Of helemaal niet, maar als inspiratie dient voor iets anders.

Logitech bood ons een mogelijkheid aan om zo’n befaamd R&D-labo te bekijken waar ze werken aan hardware. Op naar Cork in Ierland waar het bedrijf sinds kort een volledig nieuwbouwkantoor bezet.

Alles is fonkelnieuw met tientallen verschillende types vergaderruimtes die onze aandacht trekken, maar ons hart slaat pas sneller zodra het R&D-labo aan de beurt is.

Cork, Ierland

Logitech heeft een handvol R&D-centra wereldwijd, elk met zijn focuspunten. In Cork werken ze vooral aan muizen en gaming sturen, waarin de andere centra hen ondersteunen. Andersom ondersteunt het centrum in Cork ook de andere productcategorieën wanneer nodig.

Onze rondleiding werd in twee delen opgesplitst. Het eerste is de inspiratieruimte voor de designers met ramen waar je nog vlot door kan kijken. Het tweede is de studio waar alles wordt gemaakt en getest en waar de ramen van anti-inkijkfolie zijn voorzien. Voor we die bunker instappen, was de inspiratieruimte eerst aan de beurt.

Inspireren en voelen

De ruimte waar designers hun werk doen en de basis leggen voor een nieuw product, oogt bijzonder licht en kleurrijk. Hier moet duidelijk creativiteit vloeien. Naast de verschillende werkplaatsen voor werknemers, allemaal flexdesks met een Logi Dock Flex op de tafel, springt de inspiratieruimte in het oog.

Hier kunnen designers talrijke apparaten, materialen en afwerkingen vastnemen. Zo voelen ze direct het verschil tussen ABS en gerecycleerd (PCR) ABS voor harde plastics of TPE en PU voor zachte plastics. Ook andere metalen, afwerkingen, alles ligt er voor het grijpen in de meest opvallende kleuren.

Naast apparaten zijn er ook lades vol met stalen van stoffen, materialen of afwerkingen. Het zijn allemaal referentiestalen goedgekeurd voor productie die designers in handen kunnen nemen.

Opvallend: tussen de producten van Logitech zien we ook hier en daar producten van concurrerende merken. Vaak gaat het dan om het gebruik van unieke materialen, een specifieke afwerking of een interessante kleurencombinatie. Helaas mochten we daar geen foto’s van nemen.

3D-printen in 360.000 kleuren

Van de theorie naar de praktijk: we dalen naar de begane grond voor het R&D-labo waar producten fysiek worden vormgegeven. Geen pottenkijkers toegelaten, overal rondom is er anti-inkijkfolie tot halfweg de ramen geplakt.

Helaas is het bijzonder stil wanneer we passeren. Ook al mogen we geen foto’s nemen, de foto’s in deze reportage werden ons aangeleverd, toch zit de schrik erin voor pottenkijkers.

We starten bij de werkruimte waar het materiaal wordt gesculpteerd. We zien iteraties van Logitech MX Anywhere 3S in klei en plastic tot de vorm naar wens was. Klei blijft een handig product volgens de designers om te experimenteren met vormen. 3D-printen van prototypes is de volgende fase.

3D-printers genoeg in het R&D-labo. Naast een traditioneel model van Ultimaker en de Formlabs resinprinter is de Stratasys J750 het neusje van de zalm. Hiermee kan je printen in 360.000 kleuren en werken met verschillende materialen gaande van flexibel tot rigide.

Veel vallen en klikken

Het uiterlijk bepaalt het product, maar zonder elektronica geen interactie. Er zijn verschillende werkplekken waar ze aan de slag kunnen met printplaten of makerbordjes om vroege prototypes aan de praat te krijgen.

Voor metalen onderdelen, bijvoorbeeld het chassis van een gaming stuur, is er een aparte ruimte waar ze machinaal bewerkte onderdelen kunnen maken uit een blok metaal.

Je merkt dat er aan (vaak dure) hardware geen gebrek is in het R&D-labo om alles grondig te kunnen ontwikkelen.

Tot slot zijn er ook geautomatiseerde machines die gebruik in de echte wereld simuleren. Hier wil het ontwikkelteam een idee krijgen of het product wel stevig genoeg is gebouwd. Zo zien we een apparaat dat niets anders doet dan valtesten. Een andere robotarm klikt dan weer oneindig veel op een muis of opent het klepje van een webcam.

Kind in een snoepwinkel

Wie op zoek gaat naar nog niet verschenen toestellen in de vorm van prototypes op bovenstaande foto’s, moeten we teleurstellen. We mochten zelf geen foto’s nemen. Alles wat je ziet, is aangeleverd.

Dat is begrijpelijk, maar tegelijk ook spijtig. Tijdens onze rondleiding konden we meer zaken zien, wat het geheel tastbaarder maakt. Heel wat apparaten lagen volledig opengehaald op de testbank terwijl de manier waarop concurrerende producten worden vergeleken met eigen apparaten ook boeiend was om te zien. Het enige wat we wel mochten fotograferen, is de fonkelnieuwe Logitech MeetUp 2 die vorige week is verschenen.

We voelen ons vooral een kind in een snoepwinkel met overal details waar we meer op in willen gaan. Helaas is het uur alweer zo om. Veel te kort om alle details fatsoenlijk te bekijken. Anderzijds zouden we er toch niet over mogen schrijven. Een R&D-labo blijft een enigma waar jullie (en wij) nu een iets duidelijker beeld van hebben.

lees ook

Logitech Sight review: extra ogen op de vergadertafel

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.