Hybride werken: de referentie tijdens covid, maar vandaag niet meer zo evident. Nochtans kan een goed beleid de war on talent vereenvoudigen. En waar past AI in die hybride beleving?
Alle organisaties hebben de rollercoaster doorlopen begin 2020 van een vaak vastgeroest werkritme op kantoor tot plots honderd procent thuiswerk. De pandemie ligt ondertussen twee jaar achter ons. Waar staan bedrijven in het omarmen van hybride werk? Kan het de war on talent helpen en heeft artificiële intelligentie daar ook een belangrijke rol in?
“Ik denk dat je jezelf als bedrijf voor een stuk uit de markt prijst als je vandaag hybride werken niet omarmt”, zegt Stefaan Arryn, VP People bij Silverfin. “Telkens ik nieuws lees dat bedrijven opnieuw eisen dat hun werknemers fulltime op kantoor moeten zijn, hoop ik dat ze dat doen om de juiste reden. Omdat ze geloven dat dat belangrijk is voor de bedrijfscultuur, en niet omdat ze mensen niet vertrouwen om van elders te werken.”
Aan het ronde tafelgesprek georganiseerd door ITdaily, nemen ook Andreas Van Puyenbroeck, Category Manager North West Europe bij HP, Willem Magerman, CTO bij Dilaco en Sven Den Uijl, Channel Manager Benelux Smart Collaboration bij Lenovo plaats.
Wel of niet hybride werken?
“We roepen vaak allemaal dat hybride werken er is, maar dat is vanuit een statuut van bediende”, zegt Magerman. “Op productiesites bijvoorbeeld is dat amper tot niet mogelijk. Twee maten en twee gewichten, we mogen er niet vanuit gaan dat iedereen daar vandaag toegang tot heeft.”
Moet hybride werken de norm zijn? Bij Silverfin, onderdeel van Visma, vinden ze van wel. “Zelfs voor de pandemie werkten we al met ontwikkelaars over heel de wereld via telewerk. Zo lossen we het tekort aan IT-talent op. Thuiswerk heeft geen grenzen.”
Zelfs voor de pandemie werkten we al met ontwikkelaars over heel de wereld via telewerk. Zo lossen we het tekort aan IT-talent op. Thuiswerk heeft geen grenzen.
Stefaan Arryn, VP People bij Silverfin (onderdeel van Visma)
Magerman begrijpt dat, maar wijst naar andere uitdagingen binnen Dilaco. “Wij verzamelen IT-talent dat we daarna flexibel uitzetten bij klanten. Wil die klant de consultant elke dag op kantoor, dan moet dat gebeuren.” Hij benadrukt in het gesprek wel dat klanten die dat eisen, mogelijk niet altijd het ideale profiel krijgen. De consultants zelf willen namelijk ook flexibel werken.
Bij Van Puyenbroeck en Den Uijl geldt allebei de regel: eat your own dogfood. Het zou ook gek zijn om anders te opereren wanneer je de sleutel tot hybride werken zelf maakt: laptops, vergaderoplossingen, randapparatuur voor thuiswerk en op kantoor, en ga zo maar door.’
Werkcultuur ontwikkelen
Hybride werken is één, maar werkcultuur is volgens Arryn even belangrijk en zijn beide met elkaar verbonden. “Bij Silverfin hebben we tijdens covid geëxperimenteerd met een verlofdag extra per maand die werknemers zelf mochten kiezen. Tof zou je denken, tot bleek dat 80 procent die extra dag niet benutte. Ikzelf ook niet trouwens.”
“Wat bleek: omdat het werk bleef liggen, bracht het net meer stress met zich mee. Ons plan om de stress weg te nemen, werkte averechts.” De oplossing was volgens hem eenvoudig: een vaste dag per maand het bedrijf collectief sluiten. Zo werkt er niemand en blijft het werk niet liggen. Hij benadrukt wel dat dat werkt omdat het algemene doel niet verandert. “Targets blijven dezelfde, dus het kost het bedrijf geen geld om elke maand een verlofdag te geven.”
Magerman begrijpt dat zo’n aanpak werkt om IT-talent te strikken, maar dat deze aanpak niet voor iedereen geldt. “Bij ons gaan IT-consultants ergens aan de slag en worden klanten per uur of per dag gefactureerd dat die werkt. Elke maand een verlofdag extra geven, dat kost Dilaco geld.”
Extra verlofdagen geven?
Een extra verlofdag per maand kan helpen om IT-talent naar je toe te trekken, maar bij AFAS gaan ze nog een stap verder: een vierdagenwerkweek. Volgens AFAS kan artificiële intelligentie die extra dag opvangen. Ondanks dat we met ITdaily in de spits van de technologie zitten, vinden we deze beslissing bijzonder ambitieus.
“Word dan vijf keer acht uur werken niet vier keer tien uur werken? Ik vraag me oprecht af of AI die extra werkdag vandaag al kan opvullen”, zegt Den Uijl.
Een werkdag minder per week, wordt dan vijf keer acht uur werken niet vier keer tien uur werken? Ik vraag me oprecht af of AI die extra werkdag vandaag al kan opvullen.
Sven Den Uijl, Channel Manager Benelux Smart Collaboration bij Lenovo
Van Puyenbroeck vraagt zich hetzelfde af. “Ik ben ervan overtuigd dat AI op middellange termijn een ongelooflijk verschil gaat maken. In een ideale wereld is iemand die AI gebruikt productiever. Artificiële intelligentie omarmen zou nooit een slecht idee mogen zijn.”
Hoe moet je AI tackelen?
Het gevaar volgens Van Puyenbroeck schuilt hem in organisaties die AI willen integreren bovenop wat de situatie nu is. “Mensen gaan even lang moeten werken en productiever worden, waardoor de werkdruk nog verder verhoogt. Dat terwijl AI nu net dé kans is om ervoor te zorgen de productiviteit omhoog kan en toch minder werken. “De hoge werkdruk is een slinger op dit ogenblik durft door te zwaaien en AI kan ons helpen.”
Organisaties kijken vandaag heel erg naar oplossingen die nu op de markt zijn. Van Puyenbroeck is het ermee eens dat er al oplossingen zijn die winst boeken, maar de holy grail is er nog niet.
“Het probleem is dat elk bedrijf zijn of haar eigen holy grail nodig heeft. Elk moet op zoek naar oplossingen die het best bij de huidige processen passen. Dat is de grootste uitdaging vandaag. Er wordt verwacht dat werknemers met generische oplossingen zoals ChatGPT of Microsoft Copilot kunnen werken, maar dat vereist een heel andere manier van werken.”
Hoe moeten organisaties AI vandaag gebruiken? En op elke manier kan je er voordeel uit halen? “Ik denk dat heel wat bedrijven daar vandaag nog mee worstelen, ongeacht hoe hard ze nu al roepen dat ze met AI bezig zijn.” Van Puyenbroeck neemt ons de woorden uit de mond: een persbericht zonder het woord AI erin wordt zeldzaam.
Gebruiksgemak blijft belangrijk
Magerman snapt dat generische AI-oplossingen zoals Copilot geen one size fits all is, maar hij benadrukt wel het belang van zo’n tools. “Microsoft speelt daarin een voortrekkersrol. Bij ChatGPT moet je dingen vragen. Copilot stelt al dingen voor proactief. Dat is een wereld van verschil op vlak van beleving én op vlak van omarming van AI.”
Microsoft speelt daarin een voortrekkersrol. Bij ChatGPT moet je dingen vragen. Copilot stelt al dingen voor proactief.
Willem Magerman, CTO bij Dilaco
Hij wijst naar de integratie met de Office-suite en hoe je daar vandaag al productiviteitswinst kan boeken. “Een drukke dag vol meetings? Copilot kan een samenvatting maken van de 82 mails waar ik in cc stond die dag. Je moet dat niet vragen, Copilot stelt dat voor. Zo kan je ervoor zorgen dat AI beter wordt omarmd.”
“Ik ben ervan overtuigd dat de productiviteit van werknemers zal stijgen. Of bedrijven moeten toelaten om dat er minder lang moet worden gewerkt, dat is een andere discussie.”
Op zoek naar de holy grail
Het probleem is dat vandaag elk bedrijf wordt verwacht om met artificiële intelligentie aan de slag te gaan. “Oh wee als je als organisatie vandaag durft te zeggen dat je niet met AI bezig bent, stel je voor’”, zegt Van Puyenbroeck sarcastisch. “Dat betekent niet dat je niet blind moet zijn voor innovatie. Bedrijven die hun holy grail al hebben gevonden, groeien plots bliksemsnel. Kmo’s kunnen dan plots grote bedrijven pijn doen.”
Arryn verwacht dat bedrijven snel op de AI-trein zullen stappen. “Als wij als softwarebedrijf vandaag niet vol inzetten op artificiële intelligentie, zullen we heel snel beconcurreerd en overspoeld worden.”
Bedrijven die hun holy grail al hebben gevonden, groeien plots bliksemsnel. Kmo’s kunnen dan plots grote bedrijven pijn doen.
Andreas Van Puyenbroeck, Category Manager North West Europe bij HP
En zo komen we op een tweestrijd uit: je moet vandaag als organisatie met AI bezig zijn, maar tegelijk mag je er ook niet te veel van verwachten. Elke maand brengt nieuwe innovaties. Misschien zit morgen wel de perfecte
De perfecte puzzel leggen
Hybride werken is net als AI een onderwerp dat continu evolueert. “Dat moet ook”, zegt Den Uijl. “Eerder deze maand verplichtte Amazon nog dat alle medewerkers voortaan elke dag op kantoor worden verwacht. Dat lijkt mij een te agressieve oplossing. Heel wat organisaties zijn daarin nog zoekende. Wat met alle kantoorruimte? Welke technologie heb je nodig om het maximale uit hybride werken te halen. Weinigen hebben vandaag al de perfecte puzzel gelegd.”
Waar er geen twijfel over is, is dat AI een onderdeel is of wordt van die puzzel. Artificiële intelligentie zorgt voor productiviteitswinst. Wanneer er plots een verandering is in het thuiswerkbeleid, is dat vaak een vertrouwensprobleem. AI kan dan de lijm zijn om zowel werkgever als werknemer tevreden te houden.
“Wie de perfecte puzzel legt, wint de war on talent”, benadrukt Den Uijl. “Voor elke organisatie is die puzzel anders. Leren van elkaar, de juiste technologie in huis halen, artificiële intelligentie omarmen, organisaties kunnen het zich vandaag niet permitteren om aan de zijlijn toe te kijken.
Dit is het eerste redactionele artikel in een reeks van drie rond het thema hybride werken. Klik op onze themapagina om alle artikelen van de ronde tafel te zien, de video en onze partners.