Elke organisatie is bezig met de transitie naar de cloud. En daar zijn goede redenen voor. Veel toepassingen zijn vandaag de dag alleen in de cloud beschikbaar. Naar schatting 95% van de bedrijven gebruikt diensten in een private of publieke cloud. Ongeveer de helft combineert zowel private als publieke clouds. Maar hoewel veel bedrijven de cloud gebruiken en meestal op een hybride of multi-cloud manier, leidt dit niet altijd tot het verwachte succes. Hoewel de cloud een geweldig einddoel is, is de manier waarop bedrijven naar de cloud gaan, minstens even belangrijk.
Gebruikservaring en performantie
De cloud vergroot je flexibiliteit. Het geeft je tijd om je te focussen op andere kritieke ontwikkelingen. Het kan je geld besparen. Er zijn veel redenen om de cloud te gebruiken. Maar het komt erop neer dat hoewel het een geweldige bestemming is, de manier waarop je er komt belangrijker is. Want de manier waarop je met je bedrijf naar de cloud gaat, of tussen verschillende clouds beweegt, bepaalt de gebruikerservaring en de prestaties van je cloud-applicaties. Deze transformatie verdient de nodige investering, want het houdt je flexibel en stelt je in staat te groeien en op te schalen wanneer dat nodig is.
Tijdens de wereldwijde pandemie is het gebruik van veel clouddiensten aanzienlijk toegenomen. Het gebruik van video, bijvoorbeeld, is exponentieel toegenomen. Maar als je het internet gebruikt om toegang te krijgen tot een cloud-applicatie, ben je volledig afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding. Het is een element waar je geen controle over hebt. In de praktijk zag men hoe bedrijven die proberen het hoofd te bieden aan het toegenomen gebruik van de cloud, hebben besloten hun connectiviteit aan te passen aan hun veranderende behoeften. Dit is geen overbodige luxe. Een juiste connectiviteit zorgt namelijk voor voldoende snelheid, weinig tot geen latentie en hanteert het “dedicated”-principe.
Een dedicated verbinding
Vele bedrijven ondervinden op regelmatige basis problemen met de applicaties die ze draaien in de cloud. Denk in het model van hybride werken aan meerdere video meetings die simultaan lopen vanuit een kantoorruimte waar medewerkers zich fysiek in een meeting room bevinden en een virtuele meeting hosten met medewerkers die thuiswerken.
Door de enorme datastromen van en naar de cloud zal voor veel bedrijven een klassieke gedeelde internetverbinding niet meer volstaan. Een gedeelde glasvezelverbinding zoals die nu aangeboden wordt door de grotere telecomspelers, voldoet meestal ook niet. Daarom is een ‘dedicated glasvezelverbinding’ een betere optie waarbij je als bedrijf een eigen glasvezelkabel krijgt die je niet moet delen met anderen. Op die manier beschik je over je eigen weg naar de cloud en geniet je van gegarandeerde snelheden of bandbreedte. Deze zijn gemakkelijk aanpasbaar naargelang de evoluerende behoeftes van elk bedrijf, een gegeven dat steeds belangrijker wordt bij een transitie naar de cloud.
“Always-on” is een must
Vele bedrijven draaien tegenwoordig niet alleen “niet-essentiële” functies in de cloud maar hebben ook een deel van, zo niet alle, bedrijfskritische processen overgezet naar de cloud. Wie succesvol een bedrijf wilt runnen, begrijpt dat bedrijfskritische processen moeten blijven draaien. Je wilt met andere woorden niet offline gaan. Met een klassieke gedeelde verbinding, die je deelt met andere bedrijven, loop je altijd het risico dat de verbinding op een bepaald moment overbelast wordt omwille van diverse redenen. Bij een dedicated glasvezelverbinding, hoort ook het “always on”-principe waar, door middel van een redundante verbinding, een tweede back-up lijn het onmiddellijk overneemt van de eerste lijn mocht deze uitvallen.
Want dat is het addertje onder het gras: als je wilt dat de cloud optimaal voor je bedrijf werkt, moet je letterlijk “always on” zijn. En dat kan een uitdaging zijn, zeker als je applicaties draait met een hoog datavolume. Connectiviteit is hier de sleutel tot succes: alleen een supersnel netwerk met onbeperkte bandbreedte en bijna-nul latentie biedt een zorgeloze gebruikerservaring in de cloud.
Dit is een ingezonde bijdrage geschreven door Hans Witdouck, CEO Eurofiber Belgium. Klik hier voor meer informatie over de glasvezel-oplossingen van het bedrijf.