Net zero is een bedrijfsnoodzaak, geen politiek voetbal

Net zero is een bedrijfsnoodzaak, geen politiek voetbal

Het klimaat is geen verantwoordelijkheid die we naar de volgende regering of budgetcyclus kunnen doorschuiven. We moeten vandaag handelen als we de planeet leefbaar willen houden voor toekomstige generaties. Ook IT speelt daarin een belangrijke rol.

In EMEA neemt de druk van alle kanten toe. De datacentercapaciteit heeft de kaap van 24 gigawatt al overschreden in belangrijke markten zoals Frankfurt, Londen, Amsterdam, Parijs en Dublin. We zien een jaar-op-jaar groei van 21% die grotendeels wordt aangedreven door AI en data-intensieve taken. In de EU bedraagt de elektriciteitsconsumptie van datacenters 55 tot 80 terawatt per jaar – of 2% van de totale energievraag in Europa, volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA). Het IEA waarschuwt bovendien dat het energieverbruik van datacenters tegen 2030 nog ruim kan verdubbelen. AI-taken zijn hiervoor de grootste drijfveer.

Duurzaamheid is geen marketingpraatje meer

Regeringen beginnen te reageren. De pas herziene Europese richtlijn voor energie-efficiëntie, die in 2023 in voege trad, verplicht grote datacenters om te rapporteren over hun energieconsumptie, waterverbruik en het aandeel duurzame energie. Het is een duidelijk signaal dat bedrijven duurzaamheid niet langer als een interne KPI of als een marketingpraatje mogen behandelen. Het is een gereguleerde maatstaf voor prestaties.

Maar terwijl 30% van de grote beursgenoteerde bedrijven in Europa net zero beloofden, zit slechts 5% op koers om die doelstelling te bereiken. De kloof tussen ambitie en uitvoering is erg groot. Bedrijven die hun voordeel doen met digitale transformatie moeten ook eerlijk zijn over de kost voor het milieu, vooral nu AI de vraag naar infrastructuur een enorme boost geeft. We moeten voorbij de clichés omtrent klimaatneutraliteit kijken en ons focussen op specifieke dingen, zoals waar taken draaien, hoe energie wordt gebruikt, en of er tools bestaan om beter te doen.

Meer winst en marktwaarde

Keuzes met betrekking tot infrastructuur en milieu hebben niet alleen impact op het milieu, maar ook op het financiële resultaat en de merkreputatie. Wie ESG-strategieën effectief integreert, kan de bedrijfswinst zien stijgen. De manieren om dit te doen, zijn energie-efficiëntie, optimalisatie van resources en procesinnovatie.

Er zijn ook financiële- en reputatievoordelen verbonden aan het onderbouwen en bewijzen van een ESG-strategie. Volgens een survey van EY gelooft 85% van de institutionele beleggers dat greenwashing toeneemt. Daarnaast stelt 92% dat, om geloofwaardiger over te komen, ESG-inspanningen verbonden moeten zijn aan prestaties op korte termijn. Daarom zegt 76% dat ESG-data onafhankelijke zekerheid moet bieden om betrouwbaar te zijn.

In de EMEA-regio bevestigen onderzoeken dat bedrijven met sterkere ESG-referenties opmerkelijk meer winst en marktwaarde laten optekenen. Het toont aan dat duurzaamheid niet alleen een ethische, maar ook een strategische keuze is. In onze eigen activiteiten en via de technologie die we leveren, zetten ook wij stappen om te verzekeren dat duurzaamheid geen bijzaak is, maar een basisprincipe voor het ontwerpen van een oplossing.

Visibiliteit en data zijn ook belangrijk. Zonder inzichten in wat de infrastructuur doet en verbruikt, is er weinig kans op echte optimalisatie. Wanneer IT-teams over gedetailleerde meetcijfers van het energieverbruik op het niveau van node en cluster beschikken, dan kunnen ze geïnformeerde beslissingen nemen over het plaatsen van workloads en over energie-efficiëntie. Ze zijn dan niet langer afhankelijk van veronderstellingen.

Ook flexibiliteit is nodig. Door gecertificeerde bestaande servers te hergebruiken en geleidelijke upgrades toe te staan, kunnen bedrijven via ons platform de levensduur van hardware verlengen, onnodige vervanging vermijden en aligneren met de doelstellingen van de circulaire economie.

De lessen die we geleerd hebben

De belangrijkste les is dat we al beschikken over de tools, data en strategieën die infrastructuur slimmer, transparanter en efficiënter maken. De uitdaging is cultureel en operationeel: kunnen bedrijven duurzaamheid opnemen in de kern van hun IT-strategie of blijft het bij een compliance-oefening?

Het is in elk geval duidelijk dat betekenisvolle vooruitgang meer vereist dan het volgen van een policy of het invoeren van een nieuw rapporteringskader. Bedrijven moeten controle krijgen over wat ze rechtstreeks kunnen beïnvloeden: de systemen die ze runnen, de energie die ze verbruiken en de manier waarop hun infrastructuur schaalt. De les eenvoudig, maar wordt vaak vergeten. Duurzaamheid moet geïntegreerd zijn in de operaties en mag geen bijkomstigheid zijn.

Terwijl het beginpunt voor iedere organisatie anders zal zijn, gaat de reis overal dezelfde richting uit: een slimmere, transparantere infrastructuur, ondersteund door bewijzen in plaats van claims. Dit zal de marktleiders van morgen bepalen. Niet omdat de wetgeving het vereist, maar omdat weerbaarheid, prestaties en duurzaamheid nu fundamenteel met elkaar verweven zijn.


Dit is een ingezonden bijdrage van Luc Costers, Regional Leader Nutanix Belux, CIS en Oost-Europa. Klik hier voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.