Tui: Waarom zouden we zelf complexe zaken ontwikkelen als AWS dat beter doet?

All-in met serverless bij AWS: de strategie van Tui is duidelijk. Hoe navigeert CIO Kristof Caekebeke de unieke uitdagingen van de reisorganisator, en waar liggen zijn prioriteiten?

Tui is een grote internationale organisatie, gegroeid uit tal van fusies en overnames. Het bedrijf heeft erg unieke uitdagingen, en moet klanten uitermate tevreden houden. De IT-infrastructuur moet hoge pieken ondersteunen en mag niet teleurstellen: wie een slecht product koopt in de supermarkt, komt terug, maar een negatieve ervaring met een reisorganisator heeft definitievere consequenties.

Tui neemt IT serieus en heeft meerdere CIO’s, die samen een AWS-centrische strategie uitwerken. ITdaily praat met Kristof Caekebeke, CIO Product en E-commerce, over zijn strategie en uitdagingen.

Hoe ziet de IT-omgeving waarvoor je verantwoordelijk bent eruit?

Kristof Caekebeke: “Tui is georganiseerd volgens domeinen en subdomeinen. Elk Domain wordt geleid door een CIO. Ik ben verantwoordelijk voor het domein Product en engagement. Daaronder vallen alle producten, prijsberekeningen, websites en retail-applicaties over meer dan twintig landen. Er zitten meer dan 1.000 mensen in mijn organisatie om dat allemaal te bolwerken. Er zijn andere CIO’s verantwoordelijk voor andere domeinen en wij rapporteren aan de Group CIO Pieter Jordaan.”

“Als gevolg van de globalisering hebben we verschillende apps en verschillende websites. Daarin wil ik uniformiteit brengen. Verder werk ik binnen een structuur waaraan ik me moet houden, maar in dat kader is er ruimte voor flexibiliteit en innovatie.”

Wat zijn de belangrijkste prioriteiten op dit moment?

Caekebeke: “We moeten naar een toekomstbestendige architectuur gaan, met één platform voor iedereen. Dat heeft massa’s voordelen, vooral inzake flexibiliteit. Wie vanuit België boekt, wil misschien van een luchthaven in Nederland vertrekken. Of iemand wil van Brussel naar Madrid vliegen inclusief  een hotelboeking, maar die persoon wil wel zelf een auto huren. Een nieuw platform moet dat mogelijk maken.”

“Er zijn al zaken die live zijn. We werken met een modulaire architectuur, zodat we stuk voor stuk en product per product kunnen vernieuwen.”

Begrijpt de business de IT-uitdagingen voldoende?

Caekebeke: “Tussen de business en IT zijn dingen geëvolueerd. Er waren soms communicatieproblemen. IT kreeg te vaak commentaar: het is te duur, te laat, niet op tijd… Die commentaar komt omdat we elkaar niet begrijpen. Dus hebben we IT en business rond dezelfde tafel gebracht om elkaar beter te begrijpen.”

“Onder mijn impuls linkten we de IT-objectieven aan de business-objectieven. Iedereen moet één keer per kwartaal vanuit een callcenter of winkel werken, als werknemer. Zo horen mensen de klanten in de winkel en behouden ze voeling met de realiteit.”

“We werken ook met ACT (Agile Change Team), waarin business en IT samenwerken. Het minimum is volgens mij een platform waar business en IT elkaar echt kunnen spreken rond problemen, samenwerking en oplevering. Dat organiseren we iedere twee à drie weken.”

Heeft je CIO-organisatie toegang tot voldoende mensen en middelen?

Caekebeke: “TUI Technology heeft een team van meer dan 3000 mensen, gevestigd in verschillende landen. We zijn afgestapt van werken met externe consultants. In de plaats werken we met hubs in onder andere Portugal, Polen, India en Oekraïne. Daar bouwen we onze teams traag op met een focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Mensen zijn moeilijk te vinden, dus als we aannemen doen we het beter meteen goed.”

We laten mensen vanop één van onze bestemmingen werken.

Kristof Caekebeke, Tui

“We zetten verder in op technologie, sfeer en welzijn, en proberen mee te zijn met de nieuwste technologietrends. AWS is bij ons heel belangrijk. Vorig jaar hebben we 40 mensen afgevaardigd naar Re:Invent in Las Vegas. We hebben ook andere troeven, en laten mensen vanop één van onze bestemmingen werken. De aanpak werkt.

 “Ik heb verder geluk. IT heeft zijn plek in de raad van bestuur. Die snapt dat IT de toekomst mogelijk maakt.”

Zit de toekomst van de IT-omgeving van TUI in de cloud, on-premises of in een combinatie daarvan?

Caekebeke: “Wij gaan helemaal voor AWS. Per product ontwikkelen we serverless componenten. Voor alle nieuwe zaken werken we met Lambda. Tui is sterk gevoelig aan seizoenen met pieken, en serverless-technologie kan dat opvangen. Waarom zouden we zelf complexe zaken ontwikkelen als AWS dat beter doet? Wij kunnen nooit zo snel evolueren als hen.”

“Die strategie trekt ook mensen aan, al is het niet eenvoudig om de juiste profielen te vinden. Wie heeft er immers al veel ervaring in sommige van deze nieuwe technologieën? Wie bij ons aansluit, kan wel veel leren en blijft, omdat we zo mee innoveren met de allernieuwste technologie.”

“Om een bill shock te voorkomen, werken we nauw samen met AWS en volgen we per service de kosten op. We voorkomen lelijke verrassingen en zitten iedere paar maanden samen met AWS.”

“Migreren naar een andere provider, zit er niet in. Alles zit in native in AWS. Die serverless-oplossingen verhuis je niet zomaar naar bijvoorbeeld Azure.”

Welke impact heeft regelgeving zoals NIS2 op het beleid?

Caekebeke: “Daar heeft de CISO een officieel standpunt over (lacht). Ik zal het anders zeggen: in mijn domein heb ik een beveiligingsspecialist per team en die nemen de handschoen op. Beveiliging is geïntegreerd, eigenlijk zijn we al goed voorzien. We deden al aan rapportage en de structuur zat goed. Nu zijn er kleine correcties nodig. Dat we helemaal in AWS zitten, helpt daarbij.”

Hoe gaat TUI om met de AI-hype?

Caekebeke: “Artificiële intelligentie gaat veranderen hoe mensen informatie verzamelen, en dat zal ook voor vakanties zo zijn. Als TUI bewandelen we twee wegen met AI: aan de ene kant willen we de efficiëntie die AI met zich meebrengt realiseren door AI te integreren in onze oplossingen. We trainen onze mensen om AI te gebruiken in hun dagelijkse werk. We hebben zojuist de interne TUI AI Assistant-shop gelanceerd waar elke collega zijn eigen AI Assistant kan creëren. Lans de andere kant werken wij aan wat we the future of search noemen. Wij geloven dat iedereen die op vakantie wil, in de toekomst een echt gesprek kan hebben via de app en zo hun gepersonaliseerde vakantie kan vinden. We hebben deze functionaliteit onlangs live gebracht In onze UK app.”

“Trainen van onze mensen met AI is belangrijk. Daar zetten we bij iedereen op in: van de CEO tot onze collega’s die op bestemmingen werken. We hebben een AI-lab in het leven geroepen waar we teams ondersteunen bij het implementeren van AI-oplossingen. Artificiële intelligentie zit bij ons op het hoogste niveau en zien we niet als risico. Het gaat een grote impact hebben en we willen mee zijn binnen het bedrijf.”

“’Het verbaast me niets dat AI nu zo snel evolueert, maar eigenlijk is het er altijd al geweest. Tien jaar geleden integreerden we al AI voor chatbots. Nu gaat het wel exponentieel sneller. Met GenAI hoef je geen techneut te zijn om AI in je werk te gebruiken. Dat heeft bijgedragen aan de hype die we nu zien”

Wat zijn de belangrijkste plannen en uitdagingen voor de nabije toekomst?

Caekebeke: “Artificiële intelligentie moeten we opvolgen. Je zal nog veel meer AI-integraties naar onze platformen zien verschijnen. Omdat onze infrastructuur zich in de AWS-cloud bevindt, kunnen we ons concentreren op de toepassingen en hoeven niet veel tijd te besteden aan het creëren van de basis. Dat plaatst ons in een geweldige positie. Dit is ook de reden dat wij Re:Invent en de daarin geïntroduceerde innovaties op de voet volgen. Bovendien hebben wij duurzaamheid hoog op onze prioriteitenlijst staan, en ook daarmee probeer ik gelijke tred te houden.”

“Ik volg zelf graag alles op en ben een heel digitaal persoon. Alles is gedigitaliseerd bij mij, tot de lichtjes op de kerstboom toe.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.