Geen AI zonder datacloud: de 5 AI-pijlers van Snowflake

Zeg niet zomaar datacloud: Snowflake plakt AI voor de term en vindt het zijn missie om organisaties te begeleiden naar een toekomst waar AI zijn weg naar de data vindt, zonder wrijving, veilig, en liefst ook betaalbaar.

You are entering the AI datacloud”, schelt het door de luidsprekers van het Moscone-conferentiecenter in San Francisco, bij de start van de grote keynote van de Snowflake Summit.

Nieuwe CEO Sridhar Ramaswamy mocht de dag voordien bij de opening van de conferentie al schitteren op het podium. Hij stelde zich voor het eerst uitgebreid voor aan klanten en partners, met veel nadruk op zijn ervaring, opleiding, en liefde voor het drumstel.

Vandaag doet Ramaswami meer dienst als hypeman voor de grote ster van Snowflake: Benoit Dageville, President of Product maar toch vooral mede-oprichter van Snowflake, en fan van de betere skivakantie. Sneeuw is nooit veraf op de Snowflake Summit, ook al doet de zon buiten het conferentiecentrum in San Francisco z’n uiterste best.

Snowflake als Cloud-OS

Dageville windt er geen doekjes om: Snowflake is vandaag een modern cloud-OS dat uitermate geschikt is om je AI-apps te bouwen en te draaien. “De Snowflake-architectuur is echt de beste voor al je AI-applicaties”, zegt hij vol vertrouwen.

De focus op AI is alomtegenwoordig op deze editie van de Summit. Vorig jaar sprong Snowflake op de AI-hypemobiel, maar vandaag is AI de kern geworden van de Snowflake-missie. Snowflake noemt zich ‘het AI-datacloud-bedrijf’.

“Die term hebben we recent aangenomen”, verduidelijkt Baris Gultekin, baas van de AI-afdeling van Snowflake. “We hebben de invloed van AI heel acuut gevoeld sinds vorig jaar. Het is belangrijk om ons voortaan zo te definiëren, want we geloven dat er geen AI-strategie is zonder data-strategie.”

Vijf pijlers

Maar zeg niet zomaar AI. Christian Kleinerman, EVP of Product, verduidelijkt: “Het is eenvoudig om een chatbot te bouwen die meestal correct is. Maar wie wil dat.” De vereisten voor AI binnen de bedrijfsomgeving zijn een stuk groter dan die voor consumenten-AI. Dageville ziet op het podium vijf kritieke pijlers die AI op enterprise-niveau moeten ondersteunen:

  • Een goede datafundering;
  • Elastische rekenkracht op aanvraag;
  • Toegang tot de juiste modellen;
  • Beveiliging en beheer op alle niveaus;
  • Samenwerking intern en extern.

Initieel trapt Dageville vijf open deuren in. Het verhaal krijgt meer vlees wanneer hij uit de doeken doet hoe Snowflake vandaag al klaar staat om organisaties te ondersteunen op de vijf vlakken. De ongeveer 15.000 aanwezigen krijgen een beeld van Snowflake als end-to-end platform voor alles AI.

Twee keer compleet

Data is de basis van Snowflake. “Ons platform is data-compleet”, claimt Dageville. Snowflake kan inderdaad overweg met gestructureerde, semi-gestructureerde en ongestructureerde data, net als transactionele en relationele gegevens. “Het is niet alleen belangrijk dat je alle soorten data kan opslaan en delen, maar ook hoe gemakkelijk het is”, voegt hij toe. “Alles werkt naadloos.”

De volgende pijler is rekenkracht en je raadt het nooit, Snowflake is compute-compleet. Via het Snowflake-platform kan je op basis van je noden aan de slag met zowel CPU-rekenkracht als GPU-rekenkracht. Dat laatste is een nieuwigheid die Dageville samen met Nvidia-CEO Jensen Huang introduceerde op de Summit in Las Vegas vorig jaar. Dit jaar breiden de twee partijen hun integratie verder uit, met meer mogelijkheden voor de acceleratie van inferentie via Nvidia Triton-servers.

Modellen in alle smaakjes

Voor toegang tot de juiste modellen, wijst Dageville naar Cortex AI. Dat platform biedt toegang tot verschillende LLM’s van onder andere Meta en Mistral. Snowflake bouwde zelf bovendien een krachtig LLM met Arctic. Arctic is gebouwd op via een innovatieve aanpak waardoor het LLM efficiënter is dan consorten, zowel wat training als gebruik betreft.

Benoit Dageville gebruikt zijn tijd op het podium om Snowflake als fundamenteel voor een AI-strategie aan te prijzen.

Verder zet Snowflake in op efficiëntie, onder andere door kleine LLM’s te voorzien geoptimaliseerd voor specifieke taken. Denk maar aan Arctic Tilt dat Document AI ondersteunt. Dat model telt minder dan één miljard parameters, maar levert toch topresultaten af in de interpretatie van ongestructureerde data uit documenten. De beschikbaarheid van grote en kleine modellen met verschillende sterktes, ziet Snowflake als een grote troef.

Veilige datacloud

Wat beveiliging en beheer van gegevens betreft, hoeft Dageville niet te veel woorden vuil te maken. Snowflake is ontstaan als een oplossing om data efficiënt en veilig te beheren, met een zero copy-aanpak die ervoor zorgt dat alle gegevens steeds onderworpen blijven aan de juiste toegangsrechten. Omdat AI-apps binnen het Snowflake-platform draaien, zijn die beheersregels automatisch van toepassing.

lees ook

Snowflake upgradet AI-aanbod met extra Nvidia-functionaliteit

Tot slot komt samenwerking aan bod. Dat aspect maakt van Snowflake geen datawarehouse of -lakehouse-specialist, maar een datacloudprovider. Het platform laat niet alleen toe om data intern en extern te delen, al dan niet geanonimiseerd en altijd met volledig behoud van controle, ook toepassingen op de data kunnen klanten delen en verkopen.

Dageville: “Snowflake is het enige platform waarmee je data en AI-apps kan delen over de hele wereld, tussen clouds. De data moet je nooit verhuizen, want applicaties komen naar de data.”

Niet van de pot gerukt

Het betoog houdt steek. Snowflake is gegroeid als dataspecialist in de cloud. Het Snowflake-platform bood al van voor de AI-hype een manier om applicaties naar de data te brengen in de plaats van omgekeerd. Die architectuur is enorm geschikt voor AI-toepassingen in een cloudnative-context.

Snowflake heeft zijn Container Services en zijn Native Apps, waarmee organisaties eigen toepassingen, LLM’s of apps van derden naast hun data kunnen draaien, al dan net geaccelereerd door Nvidia-hardware. De meerwaarde van de aanpak is duidelijk.

lees ook

Snowflake volgt aankondigingen van vorig jaar op met feest van algemene beschikbaarheid

De Summit in San Francisco spitst zich verder toe op tal van aankondigingen, maar die passen in feite allemaal binnen de AI-datacloud-visie. Sommige nieuwigheden hebben betrekking op ontwikkelaars, die meer tools krijgen om met hun data te werken, terwijl andere het eenvoudiger maken om data in Snowflake te integreren. Ook op AI-vlak blijft Snowflake vernieuwen.

Een verdiende stempel

Ieder bedrijf noemt zich vandaag een AI-bedrijf, waardoor de term soms hol klinkt. Dageville, Ramaswamy en hun kompanen tonen tijdens deze conferentie echter dat de toevoeging van ‘AI’ aan ‘datacloud’ meer is dan een slimme zet van het marketingteam alleen. Snowflake heeft de AI-stempel verdient, net als het momentum met klanten en partners dat haast tastbaar is in het Moscone-center.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.