Apvine, partner van Mendix, hanteert graag een persoonlijke aanpak bij zijn toekomstige en bestaande klanten. Uit een interne brainstormsessie kwam het idee om met een Legotrein visueel voor te stellen welke fases een project doorloopt. Klanten kunnen door middel van de bijbehorende applicatie leren welke keuzes zij best voor een lopend project maken.
We mogen vandaag met een Legotrein spelen in het kantoor van Apvine. Dat bedrijf neemt een adviserende rol in voor bedrijven die met het low-code-platform van Mendix aan de slag gaan en bouwt low-code-applicaties voor bedrijven aan de hand van het Mendix-platform. Hun nieuwste aanwinst om advies te geven: een Legotrein.
Dat idee kwam er niet vanuit een passie om met de trein te reizen. “We waren op zoek naar een middel om de waarden die wij belangrijk vinden aan een low-code-project visueel te maken. Eén van de ideeën was om low-code te koppelen aan de manier om projecten op te zetten”, vertelt Rini la Gasse, Business Consultant bij Apvine. “Verder willen we met het project tonen hoe gemakkelijk je Mendix kan integreren met machines.”
Dat merken we ook aan de parking die afgeladen volstaat met auto’s van werknemers van de verschillende bedrijven die een kantoor op het industrieterrein in beslag nemen. Een fietsenstalling kunnen we zelfs niet vinden. “Die is er wel, maar aan de overkant van de straat. De meesten komen eigenlijk met de auto, terwijl de fiets wel een gezond alternatief is”, horen we bij het onthaal.
Dubbele boodschap
We zitten voor een uitgestalde gele Legotrein die zelfs een conducteur en passagiers aan boord heeft. Mendix doet low-code eer aan. We vergeleken de oplossing eerder al met Lego omdat beiden bouwblokken geven die je in honderden verschillende manieren op elkaar kan stapelen.
lees ook
Bouwen met low-code: waar komen de bouwblokken op deze platformen vandaan?
Vandaag zitten we dus letterlijk aan een tafel met Lego en ontdekken we wat er in de praktijk mogelijk is met low-code. Dat blijkt een app te zijn die de trein kan aansturen. Niet zomaar vooruit en achteruit via twee knopjes, maar door een low-code-project in de app in te bouwen.
“De trein illustreert de vier fases die een organisatie doorloopt om een app te bouwen met Mendix”, verduidelijkt la Gasse. “Het project stellen we visueel voor met het spoor. De verschillende fases die de trein doorloopt zijn het design, het bouwen en de uiteindelijke verificatie en lancering van de app.”
De Legotrein moet twee doelen dienen. Enerzijds toont de LowCodeMotive wat mogelijk is met low-code. Anderzijds krijgen bedrijven die al aan de slag zijn met Mendix advies mee om hun volgend project uit te werken.
In de startblokken
Vandaag staat het project nog in de startblokken en zijn er dus nog een aantal optimalisaties die doorgevoerd moeten worden. Er zijn plannen om een mat onder het spoor van de trein te leggen waarop de drie fases staan aangeduid. Vandaag kijken we nog naar een grijze, houten tafel waarop het grijze spoor opgesteld staat.
Het potentieel van low-code illustreert een applicatie die de gehele trein vooruit beweegt naargelang je de verschillende fases van het project doorloopt. De app draait native op iOS en Android. We krijgen een telefoon tot onze beschikking waarop de app al geïnstalleerd staat. De app polst bij projectleiders of ontwikkelaars eerst naar de omvang van het project waarmee zij aan de slag gaan. Dan verschijnt de bijvraag aan welke zaken het project zeker moet voldoen en welke zaken optioneel zijn. Dan volgt de tijdsverdeling: hoeveel procent van de totale beschikbare tijd gaat naar design, naar het ontwikkelen en naar het verifiëren?
Tot slot geeft de applicatie een bedrag waarmee een team samen te stellen valt. Zit je even vast bij een bepaald profiel, dan geven de specialisten van Apvine graag een woordje uitleg: “De architect is een senior-profiel die zich bezighoudt met de kwaliteitsbeheersing. Aan de voorkant zorgt dit teamlid ervoor dat de applicatie schaalbaar is en dat het voldoet aan technische standaarden.”
Bij gebrek aan een persoonlijke project werken we met onze fantasie. Ons middelmatige project krijgt de hulp van een architect, na de behulpzame uitleg.
Treinreizen
Nu ons project bepaald is, drukken we op de knop om de eerste fase van ontwikkeling in te gaan, de designfase. “Bij veel organisaties ligt de focus op het bouwen van de app. Met dit project tonen we aan dat het de kwaliteit van het algehele project ten goede komt als je aan de design- en verificatiefase ook voldoende aandacht besteedt.” De trein verplaatst zich voort op het spoor.
Met dit project tonen we aan dat het de kwaliteit van het algehele project ten goede komt als je aan de design- en verificatiefase voldoende aandacht besteedt.
Rini la Gasse, Business Consultant bij Apvine
Bij de wissel een half spoor verder houdt de trein opnieuw halt. La Gasse duwt het hendeltje om van spoor te wisselen handmatig over zodat we de tweede fase in kunnen gaan, de bouwfase. “Het automatisch wisselen van de sporen is ook een element dat we in de toekomst willen inbouwen”, verontschuldigt hij zichzelf.
De trein rijdt ondertussen verder op de cirkel die binnenin de buitenste spoorronde werd aangelegd. Daar doorloopt de trein twee rondjes vooraleer opnieuw in de buitenste spoorstukken terecht te komen. “In de binnencirkel illustreren we onze agile-manier van werken. We zetten onze projecten namelijk uiteen in sprints, dat zijn periodes van ongeveer twee weken waarna we software opleveren die functioneel werkt.”
Fouten eruit vegen
In de applicatie krijgen we opnieuw een knop te zien waarmee we de trein in gang kunnen duwen. De LowCodeMotive moet nog maar een halve ronde rijden op het buitenste spoor om terug op zijn startpositie te staan. De app deelt ons dan ook mee dat we de laatste fase ingaan, de verificatie.
“Uit de slotfase kom altijd feedback die voor de ontwikkelaar waardevol is. Als ontwikkelaar heb je de taak om ervoor te zorgen dat de app conform alle eisen is en dat het naar eer en geweten doet wat het moet doen. Toch kan er bij het live zetten iets kapot gaan of niet exact werken zoals het zou moeten. Om de fouten eruit te halen is deze fase dus ontzettend belangrijk.”
Leren uit de app
De trein is opnieuw aangekomen in het station van waaruit de reis vertrok. Voor de ontwikkelaar of projectleider is Project On Track nog niet helemaal voorbij. Na het live zetten van de applicatie, geeft de app je namelijk feedback in de vorm van een score. De beoordeling staat opgesplitst op basis van de keuzes van het budget, kwaliteit en tijd.
We krijgen zelf het advies dat er te weinig tijd is besteed aan het design. Een kleine tien procent van de tijd trokken we uit voor deze fase. “Het ideale is per organisatie afhankelijk. In het algemeen kun je wel zeggen dat het twintig procent van de tijd nodig heeft om tot een goed ontwerp te komen.”
“De LowCodeMotive toont wat wij bij Apvine vaak tegenkomen in de realiteit. Dat brengen we samen met wat volgens ons de beste aanpak is om een applicatie te bouwen, in een app die tot de verbeelding spreekt”, besluit la Gasse.
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Mendix. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.