Zakendoen met slimme toestellen en AI: de toekomst van bedrijven volgens Mendix

BCTA: het DNA van de moderne digitale enterprise. Johan den Haan, CTO van Mendix, voorspelt een belangrijke ommezwaai in de manier waarop ondernemingen met elkaar, klanten, IoT en zelfs AI zullen omgaan. Het bedrijf breidt zijn portfolio uit met tools die daarbij moeten helpen.

B staat voor Business, C voor Consumer. Organisaties vandaag worstelen al met het opzetten van B2C en B2B-modellen in een wereld waarin ook C2C in opmars is. Denk maar aan platformen zoals AirBnB die consumenten verbinden. Johan den Haan, CTO van low code-specialist Mendix, ziet echter de opkomst van twee nieuwe letters: T voor IoT en A voor agents, of slimme AI-algoritmes.

Nieuwe zakenmodellen

“De toekomst belooft interessant te worden”, verwacht hij. De opkomst van IoT en AI-agents zal volgens den Haan tot nieuwe businessmodellen en dus ook opportuniteiten leiden. “Ik denk bijvoorbeeld aan B2T, waarbij de eigenaar van een parkeergarage contracten afsluit met slimme wagens voor parkeerplaats. Omgekeerd is er T2B: een grasmaairobot die bijvoorbeeld uit zichzelf kunstmest bestelt bij een bedrijf omdat het gazon er niet goed bij ligt. Of T2T: twee IoT-toestellen die met elkaar praten en onderhandelen. Dat kan bijvoorbeeld een huishoudapparaat en een 3D-printer zijn, die een nieuw onderdeel mag printen om een defect op te lossen.”

In een B2A-context kan een organisatie gegevens doorspelen als trainingsdata voor een AI-model.

Johan den Haan, CTO Mendix

Ook voor AI ziet den Haan veel mogelijkheden. “In een B2A-context kan een organisatie die veel gegevens vergaart die bijvoorbeeld doorspelen als trainingsdata voor een AI-model. Of IoT-wagens kunnen hun gegevens doorsturen naar een algoritme dat verkeersstromen voorspelt: T2A.” B, C, T en A zijn volgens de CTO de vier letters van het DNA van de moderne digitale enterprise. Dat klinkt leuk maar houdt ook een heel concrete voorspelling in: het economisch landschap van morgen belooft meer spelers te hebben dan ooit te voren. Het speelveld wordt bovendien erg digitaal. Dat biedt kansen voor ondernemingen, als ze tenminste in staat zijn om die te grijpen.

Handen in het haar

“Wanneer ik dit verhaal tegen klanten vertel, zitten ze met de handen in het haar”, beseft ook den Haan. “Ze worstelen nog met de publicatie van hun mobiele app, en de volgende golven komen er al aan. Organisaties moeten daarom nadenken over hun rol. Bijna niemand is alleen producent of consument, meestal ben je beide. Vanuit dat startpunt kan je beginnen nadenken over je eigen mogelijkheden.”

Den Haan ziet drie pijlers die belangrijk zijn voor organisaties die een voortrekkersrol willen spelen in de BCTA-wereld:

  • Je moet business capabilities kunnen consumeren vanuit een ecosysteem.
  • Alle data die je hebt, moet je centraal kunnen beheren.
  • Je moet in staat zien om bestaande componenten snel te combineren tot nieuwe oplossingen.

Je moet met andere woorden vat hebben op je data, vlot kunnen verbinden met klanten en aanbieders, en niet steeds het warm water heruitvinden. Gebruik dus blokken code die andere organisaties al geschreven hebben, en verbind je eigen diensten met relevante API’s. Eén ding staat centraal in de BCTA-wereld: software.

Oplossingen op Mendix World

“Software mag niet de flessenhals zijn”, zegt den Haan, al beseft hij dat dat voor veel organisaties wel het geval is. De onderneming van morgen is digitaler dan ooit, en er zijn simpelweg niet voldoende specialisten beschikbaar om alles op te lossen. Dat komt mooi uit voor Mendix, dat met zijn low code-platform net citizen developers de kans wil geven om mee te helpen.

Software mag niet de flessenhals zijn.

Johan den Haan, CTO Mendix

Mendix wil zijn klanten daarbij helpen en kondigt daarom op Mendix World de Mendix Industry Clouds aan. Dat zijn clouds met oplossingen op maat van specifieke verticals. Den Haan: “In zo’n industry cloud vinden gebruikers oplossingen, templates en componenten op maat van hun vertical. Via geselecteerde bouwstenen kan je zo snel aan de slag met relevante oplossingen op maat van de uitdagingen van een specifieke industrie.”

In eerste instantie lanceert Mendix de Manufacturing Cloud en de Financial Cloud. Voor Manufacturing voorziet Mendix onder andere templates voor Smart Warehousing, Predictive Maintenance en Field Service. De financiële sector krijgt oplossingen voor Credit Rating, Claims Management en Portfolio Management aangeboden.

Via het AppServices Framework wil het bedrijf andere organisaties dan weer uitnodigen om zelfgebouwde componenten aan te bieden en te verkopen. Dat kan zonder de IP van een component prijs te geven, zoals er maar goede API’s gedefinieerd zijn. “Als vendor kan je zelf een slimme toepassing bouwen en die beschikbaar stellen, terwijl de kern van de component gecodeerd en beschermd blijft”, zegt den Haan. “Dat is uniek in de low code-wereld.”

Samen bouwen

Die aankondigingen helpen bedrijven om snel te reageren met toepassingen, componenten en template, die in het ecosysteem beschikbaar zijn. Om snel te schakelen introduceert Mendix het Control Center. “Er zit veel creatief talent in iedere organisatie”, verduidelijkt den Haan. “Mensen willen altijd hun werkproces verbeteren en sleutelen aan bestaande processen. Shadow IT kan je niet tegenhouden. Het is een beter idee om het te faciliteren op een gecontroleerde manier.”

Het Control Center laat IT-professionals toe om een overzicht te behouden van alle componenten en wie wat aan het bouwen is. Werknemers kunnen van hun kant snel bestaande componenten via low code uitbreiden met een functie die ze missen om hun workflow te verbeteren. Door die mogelijkheden te combineren met een managementlaag, kan je als onderneming snel schakelen.

Niet alle integratie is even eenvoudig. “Een machine learning-model implementeren kost bijvoorbeeld heel wat tijd en moeite”, beseft den Haan. “Terwijl het wel belangrijk is om grote hoeveelheden data te verwerken.” De Mendix Machine Learning Kit laat klanten toe om eigen machine learning-modellen te incorporeren in low code-apps van Mendix.

Evolueren en verbinden

Met dergelijke tools hoopt den Haan dat Mendix klanten de mogelijkheid geeft om snel te evolueren, nieuwe producten en diensten aan te bieden maar ook te verbinden met nieuwe klanten en leveranciers. In een API-wereld is het immers niet zo complex om nieuwe functionaliteit toe te voegen. De uitbater van een parkeergarage die plaatsen aan een slimme wagen wil uitlenen en al een app heeft voor consumenten, hoeft die maar compatibel te maken met de IoT-auto’s.

Klinkt het digitale DNA nog als toekomstmuziek? Dat klopt deels. “Mensen zien vooruitgang als een lineaire curve”, beseft den Haan. “In werkelijkheid gebeurt innovatie exponentieel. Dat zorgt ervoor dat de impact op korte termijn overschat wordt en mensen teleurgesteld zijn. Op iets langere termijn schiet de exponentiële curve de lineaire verwachtingscurve plots voorbij, en is het te laat.” Hij denkt dat de tijd is aangebroken voor organisaties om zich af te vragen hoe ze met AI-agents en IoT-toestellen zullen omgaan. “Wie binnen vijf jaar voorop wil lopen, moet vandaag aan de slag.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.