Met een explosie aan AI-toepassingen en hun grote beloftes wordt het onderwijs geconfronteerd met een belangrijke uitdaging: studenten klaarstomen voor een carrière in een snel veranderende wereld. Onderwijsbeurs Sett brengt alle belanghebbenden samen om de toekomst van het Vlaamse onderwijs vorm te geven.
Sinds de hele wereld twee jaar geleden kennismaakte met generatieve AI-modellen vond er een kentering plaats. De big bang die werd veroorzaakt door ChatGPT en consorten schudde bedrijven door elkaar en dat is er sindsdien niet beter op geworden. De verschillende AI-modellen volgen elkaar in sneltempo op en laat het onderwijs nu niet meteen een sector zijn die gekend staat om zijn snelle change management.
Niet mee, geen werk
“Het is enorm belangrijk dat studenten leren werken met AI-tools, en dat ze die leren begrijpen”, vertelt Jelle De Wilde, Business Development Manager bij Exact. Hij is aanwezig op Sett Vlaanderen om de zakelijke softwarepakketten van Exact alvast voor te stellen aan de zakelijke gebruikers van morgen.
Het is enorm belangrijk dat studenten leren werken met AI-tools, en dat ze die leren begrijpen.
De Wilde, Business Development Manager Exact
“Ons doelpubliek is aanwezig op Sett: leerkrachten en leerlingen. Het is belangrijk dat zij worden voorbereid op de arbeidsmarkt en wat er speelt. We beschikken bijvoorbeeld zelf over een krachtige AI-implementatie in onze software. Van studenten die in de toekomst bij ons starten, zullen we dus verwachten dat zij begrijpen hoe onze AI werkt en dat ze zelf aan de slag kunnen met andere AI-tools. Dat moet zeker al beginnen in het klaslokaal.”
Geen ontkomen aan nieuwe technologie
“Er valt ook gewoon niet aan te ontsnappen”, vult Gillian Roseval aan, Presales Engineer bij Netgear. “Mensen worden steeds vaker met AI geconfronteerd buiten een werk- of schoolse context. Het leren op zich is ook veranderd: jongeren leren steeds minder uit een boek en stellen hun vragen aan chatbots of zoeken een interactief filmpje op.”
Dat veranderende gedrag heeft een impact op de hoeveelheden aan data die worden verwerkt en moeten worden versluisd over netwerken. “Dat is niet altijd evident in scholen die vaak bestaan uit oude gebouwen. Modern onderwijs vraagt een vlotte verbinding die zo weinig mogelijk kostbare lesmomenten wegneemt, anders zorg je voor frustraties. Bij leerlingen, maar ook bij bijvoorbeeld de ICT-coördinatoren die hun school online moeten brengen. Die boodschap komen we uitdragen op deze beurs.”
Van de schoolbanken naar de praktijk
Studenten klaarstomen voor het werkveld, laat dat nu net de kerntaak zijn van de Hogeschool PXL. “We zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om onze studenten voor te bereiden op de realiteit waarin zij terecht zullen komen”, vertelt Joachim Gregoor, Onderzoeker en Learning Designer bij PXL. “Soms komt die vraag rechtstreeks uit het veld, andere keren bedenken we de nieuwe toepassingen zelf omdat we vinden dat onze leerlingen optimaal aan de start moeten komen.”
Een concreet voorbeeld waarmee de hogeschool op Sett aanwezig is, is de casus van de opleiding voor zorg en verpleegkunde. “We bieden onze leerlingen bijvoorbeeld VR-ervaringen aan die echte situaties simuleren. Zo ondervinden ze levensecht hoe het er in een operatiekwartier aan toegaat. Het is natuurlijk een hybride model: daarna moeten ze het aan den lijven ondervinden in een echte situatie.”
We krijgen steeds vaker de vraag vanuit het werkveld om onze tools te delen.
Bart Molemans, Onderzoeker PXL
“We werken onze middelen niet alleen uit om nieuwe werkkrachten klaar te stomen”, vult Bart Molemans aan, Onderzoeker bij PXL. “We krijgen steeds vaker de vraag vanuit het werkveld om onze tools te delen, zodat zij die eveneens kunnen gebruiken om hun ervaren medewerkers bij te scholen of verder op te leiden. Die tools ontwikkelen we vaak samen.” Er is vandaag dus al een tastbare wisselwerking rond nieuwe technologie en hun concrete toepassing.
Sett Vlaanderen, waar alle actoren samenkomen
“Door zoveel verschillende actoren uit het veld samen te brengen, bieden we kansen op nieuwe samenwerkingen die hopelijk leiden tot innovatieve oplossingen. Er wordt almaar meer verwacht van leerkrachten en scholen, terwijl de middelen niet altijd volgen”, vertelt Katinka Vandevelde. “Ze verdienen daarom alle mogelijke ondersteuning en inspiratie, en tijdens Sett doen we ons uiterste best om die jaar na jaar te bieden.”
Deze bijdrage werd ingezonden door Jens De Witt, die op Sett aanwezig was. Omwille van het relevante perspectief en de actualiteit van het onderwerp publiceert de redactie ze integraal op ITdaily.
Sett Vlaanderen komt volgend jaar terug naar Mechelen op 25 en 26 februari 2026.