Connectiviteit vereenvoudigd: van veredeld consumentenproduct naar een dedicated business-oplossing 

Internet,Connection,With,Optical,Fiber.,Concept,Of,Fast,Internet

Voor bedrijven groot en klein is het niet altijd eenvoudig om te weten welke verbinding het beste bij hen past. Serviceproviders zien het als hun taak om de vertaalslag te maken van het grote aanbod naar de noden van de klant. 

Connectiviteit is essentieel voor de huidige, moderne bedrijfsvoering. Het zorgt ervoor dat bedrijven, de cloud en datacenters op een veilige en redundante manier met elkaar in verbinding staan. Het is een breed begrip dat zich in verschillende oplossingen uit, en terecht heel wat verwarring doet ontstaan bij bedrijven.  

“Ik merk vaak dat niet iedereen echt weet waar het over gaat. Als we klanten vragen wat ze verwachten van hun SD WAN bijvoorbeeld, krijgen we soms vreemde antwoorden en blijkt dat ze niet echt snappen wat de oplossing precies inhoudt”, vertelt Freek Pauwels, General Manager bij Citymesh tijdens de ronde tafel georganiseerd door ITdaily. Ook de andere deelnemers rond de tafel zijn het erover eens dat er onwetendheid heerst bij klanten als het gaat over de juiste connectiviteit voor hun bedrijf.  

Gelukkig zitten we met diverse profielen binnen het connectiviteitslandschap aan tafel, die samen alle eindjes aan elkaar kunnen knopen. Zo kregen we reeds een beter begrip van wat fiber is, en namen we software defined-connectiviteit onder de loep.  

Rond de tafel zitten Gilles Verschueren, Business Development Manager bij Eurofiber, Kristof Spriet, Connectivity Expert bij Proximus NXT, Marc Vandeputte, CTO van Arcadiz, Mirko Montorro, Sales Manager en Partner bij Easi en Freek Pauwels, General Manager bij Citymesh. Zij geven samen een invulling aan het holle begrip van connectiviteit vanuit hun expertise in het veld. 

Geen one-size-fits-all 

Eén alinea wijden aan het begrip connectiviteit zou een grote uitdaging zijn. Het weerspiegelt namelijk een breed scala aan oplossingen, en het connectiviteitslandschap evolueert in een ijltempo. Van GPON, SD WAN, tot 5G en fiber, we hebben deze termen allemaal al wel eens horen vallen, of misschien gebruiken we wel één van deze oplossingen. 

Er bestaat geen one-size-fits-all binnen connectiviteit.

Marc Vandeputte, CTO bij Arcadiz 

Wat belangrijk is om te weten, is dat er geen one-size-fits-all bestaat binnen connectiviteit, vertelt Vandeputte. “Een SD WAN overlay boven een veredelde residentiële connectiviteit zoals GPON en 5G verhoogt aanzienlijk de beschikbaarheid, maar kan nooit de kwaliteit leveren die een datacenter vereist in termen van latency, capaciteit, beschikbaarheid en packetloss.” Iedereen rond de tafel is het erover eens dat samenwerken binnen het connectiviteitslandschap centraal moet staan. “Er is geen enkele technologie die alles kan oplossen, denk maar aan het voorval bij Pukkelpop een tiental jaren geleden, waarbij het internet en de gsm-masten niet meer werkten”, aldus Pauwels.  

Klanten opvoeden 

Netwerk en connectiviteit, voor de meeste mensen zijn het vage en holle begrippen, maar voor de experten rond de tafel een dagelijkse bezigheid. “In België is het vertrekpunt meestal: wie kan mij wat bieden op een specifieke locatie? Vroeger was er geen tussengamma en nu is er een heel breed aanbod”, vertelt Pauwels. Veel bedrijven tasten dus in het duister als het gaat om connectiviteit.  

“Net zoals dat de mensen thuis opvoeding nodig hebben van wat ze mogen verwachten, is dat eigenlijk hetzelfde voor business-to-business. Veel bedrijven willen redundant aangesloten worden, maar ze weten niet altijd wat dat inhoudt. Pas als er iets gebeurt, gaan ze ingrijpen”, gaat Pauwels verder. 

Toegevoegde waarde 

Het aanbod binnen connectiviteit neemt sterk toe, wat het voor eindklanten nog moeilijker maakt om de gepaste oplossing te kiezen. “We krijgen vaak de vraag van klanten wat onze added value is”, vertelt Verschueren. “Het is heel moeilijk om een gevoel over te brengen aan de klant, van wat een bepaalde verbinding voor hen specifiek betekent.”  

Volgens Pauwels speelt marketing hier ook een grote rol in. “Het klinkt bijvoorbeeld fantastisch om een back-uplijn te hebben op 5G, maar in realiteit zit dat serverkastje misschien ergens diep in een gebouw.” Verder benadrukt hij het belang van een shift waarbij meer vanuit een business-standpunt gewerkt moet worden aan een dedicated business product, eerder dan een veredeld product van de business-to-consumer-markt.  

Vertaalslag naar eindklant 

Als het gaat over klanten begeleiden en opvoeden, dragen alle genodigden bij aan dit verhaal. Voornamelijk Montorro bekleedt hier een sleutelrol in zijn functie als Sales Manager en staat op de ladder het dichtst bij de klant. “Klanten willen gewoon dat het werkt voor hun bedrijf. We kijken naar wat er beschikbaar is, en wat de klant nodig heeft.”

Er moet een vertaalslag gemaakt worden van wat er beschikbaar is, naar wat de klant nodig heeft.

Mirko Montorro, Sales Manager en Partner bij Easi

Verder merkt Montorro een opvallende trend op: “Zelfs de grotere bedrijven geven connectiviteit liever uit handen.” Spriet benadrukt verder dat zij de klant duidelijk moeten maken wat voor hen de belangrijkste oplossing is, zonder te veel in technische details te gaan. “De eindklant is misschien niet altijd technisch aangelegd binnen dat domein, dus moeten wij als serviceproviders de juiste oplossing kunnen aanbieden die hun noden gaat vervullen.” 

Hoewel het snel veranderende connectiviteitslandschap een puzzel kan zijn voor de meeste bedrijven, is dat soms voor de aanbieders ook het geval. Zij dienen mee te evolueren met nieuwe ontwikkelingen en deze vertaalslag te kunnen maken naar de eindklant, voor wie dit niet een core-business is, maar wel gewoon wil dat het werkt.  
 

Dit artikel is onderdeel van een reeks naar aanleiding van de door ITdaily georganiseerde ronde tafel over connectiviteit. Lees hier meer. 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home