Veeam helpt klanten wereldwijd om hun data veilig te houden en snel te herstellen in geval van eventuele rampen. Het bedrijf biedt een kernonderdeel voor veilige IT. Dat legt de lat hoog voor Nathan Kurtz, die zelf de rol van CIO opneemt binnen het bedrijf.
Je IT-systemen kan je recupereren, servers kan je herstellen, maar data die kwijt zijn, zijn verloren. Het is de missie van Veeam om dat te voorkomen. Het bedrijf is gespecialiseerd in back-up en data resiliency. Veeam zorgt ervoor dat organisaties back-ups kunnen maken die niet alleen bestand zijn tegen ransomware, maar ook snel beschikbaar zijn wanneer het noodlot toch heeft toegeslagen.
In een notendop biedt Veeam oplossingen voor back-up en herstel met minimale downtime als laatste verdedigingslinie. Het bedrijf ondersteunt meer dan 550.000 organisaties wereldwijd en is actief in 30 landen met zo’n 5.500 mensen. De verantwoordelijkheid voor de interne IT ligt bij CIO Nathan Kurtz.
ITdaily: “Hoe ziet de IT-omgeving waarvoor je verantwoordelijk bent eruit?”
Nathan Kurtz: “Mijn team en ik beheren alle interne systemen. Dat gaat van netwerk en infrastructuur tot systemen voor de eindgebruiker zoals laptops tot de IT in de vergaderruimtes. We zorgen ook voor de systemen voor productontwikkeling en de demo-omgevingen waarin verkopers werken. Dat doen we voor de wereldwijde organisatie.”
“Zo ben ik verantwoordelijk voor een globaal netwerk met zo’n 10.000 endpoints en meer dan 200 applicaties die draaien in alle aspecten van het bedrijf. Het IT-departement komt in aanraking met ieder team en iedere persoon in de organisatie, van de managers en de verkopers tot de ontwikkelaars en de boekhouders.”
Wat zijn je belangrijkste prioriteiten op dit moment?
Kurtz: “Ik volg een vrij standaard raamwerk. IT moet in lijn zijn met de doelstellingen van het bedrijf. Daarvoor werk ik met enkele prioriteitsniveau ’s. Beveiliging staat altijd van boven, samen met beschikbaarheid en compliance. Als die dingen niet snor zitten, dan maakt al de rest niet uit. Een beveiligingsprobleem stopt alles, niet alleen intern maar ook bij de klanten. Het is net onze overeenkomst met hen dat we hun data veilig houden.”
“Op het volgende niveau kijk ik naar wat we kunnen doen om ons product te ondersteunen. Verder ligt er een grote focus op de verbetering van interne operaties. We proberen samen meer met minder te doen. Vaak komt dat neer op de uitwerking van betere processen en standaardisering over onze wereldwijde locaties heen. Pas dan komen de IT-systemen die daarbij horen.”
“Al te vaak krijgt IT de vraag om een nieuwe oplossing of systeem, maar daar ga ik nooit zomaar in mee. Misschien is er geen nieuw systeem nodig, maar is het probleem dat vier regio’s eenzelfde probleem verschillend aanpakken. Stroomlijning en vereenvoudiging naar een globale standaard is dan de oplossing. Eenvoudigere systemen zijn bovendien eenvoudiger te onderhouden, zo winnen we tijd.”
Begrijpt de rest van Veeam die prioriteiten voldoende? Zit iedereen op één lijn?
Kurtz: “Veeam werkt met consistente prioriteiten, die van het hoogste niveau tot de uitvoerende departementen duidelijk gedefinieerd zijn. Iedereen heeft een duidelijk beeld van wat er moet gebeuren.”
“Een groot deel van mijn job is wel om tegemoet te komen aan vragen van de businesskant. Als het iets is dat we kunnen doen, moeten we heel duidelijk zijn over de timing. Mensen horen niet graag nee, maar je kan wel duidelijk aangeven dat iets nu niet past, en zeggen wanneer het wel zal gebeuren.”
Heeft de IT-afdeling toegang tot voldoende mensen en middelen om de uitdagingen tot een goed einde te brengen?
Kurtz: “Waarschijnlijk niet (lacht). Maar dat is geen slechte zaak. Ik heb een beperkte hoeveelheid mensen om mee te werken. Door een beperking in de middelen moeten we prioriteiten kiezen. Zonder beperkingen wordt alles plots een mogelijkheid, met beperkte middelen moeten we hyperkritisch zijn. Dat is een positieve zaak.”
“Talent vinden is altijd een uitdaging. Veeam zoekt naar mensen met diepe technische expertise, maar hecht enorm veel belang aan de bedrijfscultuur en waarden. We nemen enkel mensen aan die daarbij passen. Daardoor duurt het soms iets langer om vacatures te vullen.”
Mensen die recht van de universiteit komen hebben nieuwe en frisse ideeën.
Nathan Kurtz, CIO Veeam
“Vanuit IT zet ik meer en meer in op de aanwerving van mensen vroeg in hun carrière. Mensen die recht van de universiteit komen hebben nieuwe en frisse ideeën. We kunnen veel van hen leren.”
Zit de toekomst van de IT-omgeving van Veeam in de cloud, on-premises of in een combinatie daarvan?
Kurtz: “Optie C! Ik geloof niet dat alles ofwel in de cloud ofwel on-prem moet zijn. Ik vertrek steeds vanuit de business en zoek zo naar de juiste aanpak. Veeam draait op een multicloud-omgeving met alle grote providers, we nemen diensten af van de belangrijkste SaaS-specialisten en behouden capaciteiten on-premises.”
“Het product van Veeam beschermt bovendien al die workloads, van cloud en SaaS tot on-prem. We moeten al die omgevingen wel zelf hebben. Zelf zetten we veel in op SaaS omwille van de beperkte overhead. Verschillende applicaties draaien in de publieke cloud, waar we ook opslag afnemen. Echt complex zou ik die combinatie niet meer noemen. De hybride multicloud is deel van de standaard operationele werking geworden. Teams zijn het gewoon om zo’n omgeving te beheren.”
Welke impact hebben regelgevingen zoals NIS2 en DORA op het IT-beleid?
Kurtz: “Dergelijke regelgeving heeft wel invloed op wat we doen. We zijn niet altijd onderhevig aan de regels, maar bakken ze wel in. Zeker wat cyberweerbaarheid betreft in relatie met data. We drinken onze eigen champagne: ons product helpt ons om aan de vereisten van die Europese regels te voldoen.”
Hoe gaat Veeam om met de AI-hype?
Kurtz: “We omarmen AI sterk, maar ik denk dat we erg intentioneel te werk gaan. We springen niet op iedere opportuniteit, maar denken er wel over na. We hebben al wereldwijd capaciteiten van grote providers geïntroduceerd. Iedereen heeft Copilot gekregen en het is de verwachting dat iedereen het gebruikt. Veeam ondersteunt werknemers daarbij met sessies en trainingen over hoe AI kan helpen in dagelijks werk.”
“We herwerken ook onze eigen systemen en verbeteren de datakwaliteit. Als dat klaar is, zullen we AI-agenten integreren die eenvoudige cases autonoom kunnen oplossen. SaaS-providers rollen momenteel oplossingen uit die daarbij helpen.”
“Ik zou niet zeggen dat we all-in gaan met AI, maar ik geloof sterk dat AI een belangrijke rol te spelen heeft. Niet ieder idee met AI is echter goed. Er moet een duidelijk zakelijk doel zijn van AI-implementatie, met een sterke return of investment.”
Welke belangrijke trends volg je tot slot nog op met het oog op de komende drie jaar?
Kurtz: “Ik ben hypergefocust op data. Er zijn meer en meer regels en mensen hebben hoge verwachtingen over hoe we omgaan met hun data. Die beschermen volgens de hoogst mogelijke standaard en ze behandelen zoals onze eigen gegevens, is heel belangrijk.”
“Verder kijk ik natuurlijk naar AI en operationele efficiëntie. Soevereiniteit speelt ook een grote rol. Klanten willen meer en meer dat data in een bepaalde regio blijven.”
“Uiteindelijk komt alles echter terug bij cultuur en mensen. Er zijn veel nieuwe trends en alles verandert snel, maar extreme verandering is een constante in de wereld van tech.”